onsdag, september 30, 2009

Studiebesök från Polen

Avfallshanteringen var kanske den första frågan där Miljöpartiets politik fick praktiskt genomslag i större skala i Uppsala. Därför känns det extra skoj att idag och imorgon få ta emot en delagation från Warszawa, som kommer till Uppsala för att lära sig hur vår avfallshantering fungerar. Vi har ju mycket spännande att visa, från biogasanläggningen till återvinningscentraler. Men samtidigt finns mycket kvar att göra också i Uppsala. Hushållens sortering kan förbättras väsentligt, och det översta skiktet i den sk Uppsalatratten - dvs att minska den materiella konsumtionen - har vi ju inte lyckats med alls. Sedan principerna fastslogs i Uppsalas Agenda 21, har tvärtemot den materiella konsumtionen skjutit i höjden.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 29, 2009

Är inte Gottsunda en stadsdel?

Vid förmiddagens planeringsutskott diskuterades skrivningar i det förslag till ny översiktsplan som snart går ut på remiss. Bland de allra märkligaste delarna av förslaget fanns resonemang om att Gränby och Stenhagen har ställning som både lokala stadsdelscentrum och externa köpcentrum; medan handelsområdet i Gottsunda enbart klassificerades som externhandelscentrum. Mycket märkligt, med tanke på alla gottsundabor som har gång- och cykelväg till Gottsunda centrum, men helt i linje med den utbyggnad som är projekterad. På fredag tas ju första spadtaget för tillbyggnationen av Gottsunda centrum. Men bygger kommunen bort den omänniskovärdiga centrummiljön, med dess gigantiska parkeringsytor? Nej. Och det trots att gottsundaborna så tydligt sagt sitt: parkeringsöknen är ingen miljö man trivs i. Men den politiska majoritet som behandlar Gottsunda centrum som en externhandelsplats istället för att se det som det stadsdelscentrum det faktiskt är varför inte också en likadan planering i andra delar av Uppsala? Vaksala torg som parkeringsplats åt Kvarnen, Stora torget som parkeringsplats åt Åhlens. Frågan är retorisk, svaret är att markpriserna är så låga i Gottsunda att kommunen har råd att slösa med marken. Men om vi istället vände på det; vi får inte en positiv utveckling i Gottsunda om vi fortsätter behandla marken som waste land. Bygg istället en värdig stadsmiljö – och marken kommer att värderas högre.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 28, 2009

Frågan om Bäverns gränd återremitterades av kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige beslutade på måndagen att återremittera frågan om förändring av detaljplanen för Bäverns gränd med krav på att en ny miljökonsekvensbeskrivning ska tas fram. Den miljökonsekvensbeskrivning som Vägverket tagit fram visar att om gatan öppnas helt för biltrafik fastnar bussarna i orimligt långa bilköer, med försämrad kollektivtrafik och försämrad luftkvalitet som följd. I samband med att det så kallade prinshuset flyttades gavs uttryckliga löften från Uppsala kommun att gränden inte skulle öppnas för allmän biltrafik. Syftet med att bredda gränden var att ordna en prioriterad bussgata. Kostnaderna för att flytta prinshuset är bortkastade om bussarna nu hamnar i bilköer. I andra städer prioriteras kollektivtrafiken utifrån mottot "tänk spår kör buss", i Uppsala tycks den borgerliga majoritetens devis vara "tala om stomlinjer, korka igen dem." Se mer i TV4.
Affärsverksamhet bloggar

Diger fullmäktigelista

Dagens fullmäktigesammanträde är späckat med intressanta ärenden. Men absolut intressantast är förstås motionen om utvecklingen av ärnaområdet. Förhoppningsvis kan debatten också reda ut två missuppfattningar som florerar. 1) Ärnafrågan är INTE bara en fråga om lågprisflyg eller inte. 2) Kommunens roll i Ärnafrågan är INTE över bara för att den borgerliga majoriteten i miljöprövningen ställt sig positiva till lågprisflyg som sådant. Kommunen har förköpsrätt, och vill kommunen köpa marken för att utnyttja den, kan inte Fortifikationsverket göra en direkt affär med Uppsala Airport. Och det är denna dialog med Fortifikationsverket som vi i motionen föreslagit att kommunen ska inleda.

Tyvärr vill ledande företrädare för den borgerliga majoriteten backa ur lågprisflygsfrågan, man vill inte göra sig ovänner med flygkramarna, men inte heller visa upp sin oförmåga att hantera klimatfrågan inför alla de Uppsalabor som kräver att kommunen arbetar målmedvetet för att få ner koldioxidutsläppen. Men det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
Affärsverksamhet bloggar

Provval pågår

Jag möttes på morgonen i stadshuset av gratulationer utifrån en missuppfattning av att MP:s riksdagslista var satt, men det är ju så att vi har ett pågående provval i Miljöpartiet, vilket också är det Radio Uppland rapporterar kring.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 25, 2009

Första hindret passerat...

Uppsala pekas idag ut av utredningsmannen Kjell Dahlström som en av fyra städer som är intressanta för spårtaxipilotbanan. Övriga dragningar som kan vara akutuella är i Södertälje, Umeå eller Vetenskapsstaden (Stockholm). Att Uppsala skulle överleva första hindret har det aldrig funnits några tvivel om (när KS-belutet väl var taget). Men vid regeringens slutliga beslut riskerar Uppsala att stöta på patrull, på grund av kristdemokraternas reservation. Göran Hägglund och övriga kristdemokrater vill nog ogärna köra över Gustav von Essen och övriga partikamrater i Uppsala. Se mer här och hör inslag i Radio Uppland.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, september 24, 2009

Skolnedläggning ingen politisk fråga?

Ytterligare ett interpellationssvar inför måndagens fullmäktigesammanträde har kommit. Nu angående flytten av årskurs sex i Vattholma till Storvreta. Denna gång är svaret tydligt: Cecilia Forss (M) menar att "Fördelningen av undervisningen mellan lokalerna är inte en fråga som skall behandlas av Barn- och ungdomsnämnden". Vilka klassrum på en skola som ska användas av vilka klasser är självfallet inte en politisk fråga; men att reducera frågan om eleverna ska gå i en skola nära hemmet eller i en skola en mil bort till en opolitisk fråga är synnerligen bekymmersamt. Nästa gång kan årskurs fem flyttas med beslut på tjänstemannanivå, sedan årskurs fyra, tre, två och ett - och vips har skolan avvecklats genom enkla tjänstemannabeslut som den politiska nivån inte behövt ta i. Det är naturligtivis enklast så för nämnden, med tanke på de protester som blossat upp kring flytten av sexorna från vattholmaskolan, men samtidigt väldigt fegt. Återstår att se om protester riktade direkt mot skolledningen kan rädda kvar sexorna i Vattholma.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, september 23, 2009

I nyspråket kastas utförsäkrade in

Jag har nu fått svar från Utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande på min interpellation om negativa effekter för kommunen på grund av att människor kastas ut från sjukförsäkringssystemet. Istället för att ge ett konkret svar på frågan hur stor del av de 13 procent, som kostnaderna för försörjningsstöd ökat i år, som kan härledas till att staten vältrat över dessa kostnader på kommunen, är svaret att mitt ordval att personer "kastas ut från sjukförsäkringssystemet" är missvisande, och att det egentligen handlar om att människor blir inkastade i åtgärder. Ordvalet är dock inte mitt. Alliansen har själva infört "projekt 3.4.4 utförsäkrade", och att tala om att kastas in i en utförsäkring blir lika förvirrande som att i ett fotbollsreferat tala om att någon sköt bollen stolpe-in utanför målet. Nyspråk är ett klassiskt sätt att få verkligheten att framstå som annorlunda än vad den är; men inget språkbruk i världen ändrar det faktum att kommunens socialtjänstkostnader ökar i takt med att personer inte längre platsar i sjukförsäkringssystemet, och att det för många människor är en personlig tragedi att efter ett långt arbetsliv tvingas till socialtjänsten istället för att rymmas i det trygghetssystem som tidigare funnits. Den bakomliggande tanken är naturligtvis att få fler i arbete, men inte ens detta syfte har man ju uppnått. Läs mer på http://resurs.ning.com/ och här.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 22, 2009

Europeiska bilfria dagen - men inte i Uppsala

Idag genomförs ”Europeiska bilfria dagen” i hundratals städer runt om i Europa. Men inte i Uppsala. Grön Ungdom arrangerar därför i samverkan med andra miljö- och klimatorganisationer en alternativ bilfri dag på Dragarbrunnsgatan 13.00, med bland annat stadspicknick. Tanken bakom hela projektet Europeiska bilfria dagen är dubbel: dels att visa vanebilister att det finns andra sätt att ta sig till city; och förhoppningsvis med detta få fler att oftare ta cykel eller kollektivtrafik; dels att få alla att uppleva hur skönt det är att slippa buller och kaotisk trafiksituation på trånga innerstadsgator, och inse att det gynnar restauranger, caféer och butiker i city. Uppsala har tidigare på olika sätt varit delaktig i Europeiska bilfria dagen, men den borgerliga majoriteten är kallsinninga till tanken, så det är dags att lämna in motion till fullmäktige. Se mer i UNT och UNT:s ledare.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 21, 2009

Klimatblind länstransportplan

Idag behandlar KSAU remissvar angående länsplan för regional transportinfrastruktur 2010-2021, dvs vilka vägar och järnvägar som ska prioriteras de närmaste dryga 20 åren. Och plötsligt är det som om klimatdebatten aldrig förts. Bilvägar, bilvägar, bilvägar till en summa om 1106 miljoner kronor, medan gång- och cykelvägar föreslås få 82 mkr och kollektivtrafikåtgärder (hållplatser, stationer, perrongåtgärder mm) 110 mkr. I den borgerliga retoriken heter det att alla trafikslag ska behandlas lika (i motsats till MP-prioriteringen gång, cykel, kollaktivtrafik, biltrafik), men i praktiken är prioriteringsordningen nu satt till bil, bil, bil, bil, bil, bil,bil, bil, bil, kollektivtrafik, bil, bil, gång- och cykeltrafik...
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 18, 2009

Rödgrön manifestation

Imorgon är det ett år till valet. Det rödgröna alternativet till dagens borgerliga majoritet kommer därför presentera en del av våra gemensamma viktigaste frågor vid en manifestation på Forumtorget. Kom dit! Mötet pågår 11-15. Lite av vad som är våra viktigaste frågor har Uppsalatidningen skrivit om här, TV4 här och Radio Uppland rapporterat om här.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, september 17, 2009

Tredje gången ogillt?

Knappt har bläcket torkat från regeringsbeslutet att inte medge kommunfullmäktige att ändra reservatsföreskrifterna för naturreservatet Hågadalen-Nåsten, innan fullmäktige gör ett nytt försök. Ja, på måndag den 28:e september kommer frågan till fullmäktige för tredje gången under mandatperioden. Liksom vid de två tidigare tillfällena vill Miljöpartiet och Vänsterpartiet avslå förslaget, och de två tidigare gångerna har vår reservation vunnit gillande vid överprövningen. Om det blir tredje gången ogillt återstår att se. Mer än intrånget i sig är själva principen viktig; ett område där beslut är taget om långsiktigt skydd i form av naturreservat ska inte kunna exploateras hur som helst, och helt klart inte genom ett enkelt fullmäktigebeslut. Samtidigt ska medges att det finns en uppenbar risk med att det hittills också varit så att fullmäktige inte kunnat besluta om ändring av naturreservatsföreskrifter - att viljan att ta beslut om nya naturreservat blir ännu svagare hos den borgerliga alliansen, när man inser att besluten i princip är definitiva. I och för sig har expempet Årike Fyris visat att viljan redan är obefintlig...
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, september 16, 2009

Lyckat seminarieparksmöte!

Mötet om Seminarieparken blev mycket lyckat, med många besökare och kloka synpunkter. Läs mer i UNT.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 15, 2009

Kom till möte om Seminarieparken!

Klockan 18 ikväll arrangerar Miljöpartiet ett möte om Seminarieparken i Lärarhögskolans lokaler, Seminariegatan 1. Bakgrunden är den detaljplan som nu är ute på remiss, som syftar till att exploatera parken. De senaste årens snabba exploatering av Uppsalas grönområden måste brytas. Att närboende protesterar mot att deras parker byggs igen är mer regel än undantag; men allt som oftast viftas det undan med att bakåtsträvande NIMBYUS inte får stå i vägen för den utveckling en majoritet av uppsalaborna vill se. Men det är feltänkt - istället borde man dra slutsatsen att en majoritet av uppsalaborna faktiskt inte vill att bostadsnära grönområden byggs igen. Att det är klokt att bevara bostadsnära grönområden stöds också av den forskning som påvisar ett tydligt samband mellan god hälsa och tillgång till bostadsnära grönområden. Kommunstyrelsens beslut förra veckan om att avbryta planerna på att exploatera Marielundsområdet var tyvärr sannolikt ett unikt exempel på att den borgerliga majoriteten kan lyssna på medborgarprotester. Men kanske gav det så mycket råg i ryggen till de som vill bevara Seminarieparken, att också den kampen kan vinnas.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 14, 2009

Feltänkt om spårvagnssatsning

Idag behandlar planeringsutskottet den kollektivtrafikutredning som tagits fram som underlag till översiktsplanearbetet. Utredarna har tänkt helt fel. Man konstaterar att 2020 har busstrafiken så många resenärer att det då är nödvändigt att gå över till spårtrafik i vissa stråk. För att klara det anges 2015 som tidpunkt då beslut om ett sådant vägval måste göras, dvs nästnästa mandatperiod. Men vad man inte har klart för sig är att spårvagnar är mer attraktiva för resenärerna än vad bussar är. En övergång till spårvagnar skulle alltså i sig generera fler kollektivtrafikresenärer. Att motivera en spårvagnssatsning utifrån busstrafikens attraktivitet är feltänkt och skulle innebära att Uppsalas klimatpolitiska mål inte går att uppnå. Men den borgerliga majoriteten tycks mysa över utredningen, man slipper både sätta ner foten nu och i den kommande valrörelsen, eftersom det först är mandatperioden 2014-2018 som några beslut sägs behöva fattas.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 11, 2009

Näst synligaste oppositionspolitikern

UNT skriver idag om vilka riksdagsledamöter från Uppsala som varit flitigast med att skriva motioner. Föga överraskande ligger KD:s Mikael Oscarsson i topp, följd av Ulrika Karlsson (M). Men det politiska arbetet är inte "bara" att vara delaktiv i de formella beslutsprocesserna, utan också att agera som opinionsbildare. Dvs även om tyngdpunkten i det dagliga kommunpolitiska arbetet ligger i att hantera och ansvara för de kommunala verksamheterna är det demokratiskt viktigt att också berätta om ställningstaganden etc. Det kan naturligtvis göras på många sätt, men att synas i massmedia är det mest effektivt sätt att informera många kring det egna politiska arbetet. Därför känns det uppmuntrande att vara den näst synligaste oppositionspolitikern, i en sammanställning över inslag i de tre uppsalamedierna UNT, Radio Uppland och TV4. Självklart är detta en kvantitativ och inte kvalitatativ listning, men topplistan ser ut som följer:

Lena Hartwig (S) 404
Gunnar Hedberg (M)402
Cecilia Forss (M)400
Cecilia Wikström (FP)300
Niclas Malmberg (MP)283
Erik Weiman (M)273
Lars O Ericsson (C)203
Erik Ullenhag (FP)168
Mikael Oscarsson (KD)161
Börje Wennberg (S)150
Ismail Kamil (FP)138
Ilona Szatmari Waldau (V)125
Karolina Hilding (FP)116
Arne Sandemo (M)116
Per Bill (M) 110
Agneta Gille (S)99
Jan Ask (S)96
Johan Edstav (MP)95
Sören Bergqvist (V)89
Helena Leander (MP)80
Solveig Zander (C) 74
Maria Gardfjell (MP) 70
Leif Sanner (FP)66
Gustav von Essen (KD)59
Marlene Burwick (S)44
Affärsverksamhet bloggar

Mycket intressanta fakta på cykelseminariet

Gårdagens cykelseminarium var i mina ögon mycket intressant, med inlägg kring goda exempel från andra städer och tydlig redogörelse för vad som händer och inte händer i Uppsala. Mest pinsamt är förstås den skriftväxling i cykelparkeringshusfrågan som KS och GTN ägnat ett par år åt, med innebörd att GTN säger sig behöva mer investeringsresurser för att kunna bygga det cykelparkeringshus som fullmäktige beslutat om, medan KS svarar att pengarna redan finns i GTN:s budget. Månne de borgerliga majoriteterna i KS respektive GTN nu resonera ihop sig om en gemensam verklighetsbild istället för att bråka vidare med varandra? Läs mer i UNT.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, september 10, 2009

Kom till cykelseminariet!

Idag arrangerar Miljöpartiet ett seminarium kring cykelfrågan. 18.00 på stadsbiblioteket. Den som inför seminariet vill läsa mer kring våra tankar ser detta på dagens UNT-debattsida.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, september 09, 2009

Inget KS-beslut om att utveckla ärnaområdet

Kommunstyrelsesammanträdet idag var späckat med intressanta ärenden. Trist, men väntat, vill alliansen inte bifalla vår motion om att utveckla ärnaområdet. Se mer i UNT.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 08, 2009

Nu kommer stadstrafik och länstrafik äntligen att samordnas i praktiken!

Den politiska ambition som så länge funnits att samordna stadstrafik och länstrafik har inte verkställts på grund av att UL och GTN/UB existerat som fristående öar utan annan kommunikation än skriftväxlingar. Nu blir det ändring på det! Den nya styrelsekonstallationen i UB hade sitt första styrelsemöte idag och konceptet med personalunion mellan UB:s och UL:s presidier var ett lyckokast - UB:s nya ordförande Fredrik Ahlstedt (M) tog flera av de initiativ som så länge behövts, bland annat att övergå till gemensamma styrelsemöten med UL:s och UB:s respektive styrelser, för att samla diskussionen och uppnå samma innehåll i besluten. Formellt förs separata protokoll, men besluten mellan styrelserna i gemensamma frågor riskerar inte att spreta. Genialiskt! Gemensamma åldersgränser, taxestruktur etc kommer inte längre vara särskilt svårt att få till. Att inte detta koncept kläckts av någon tidigare är nästan besynnerligt, men de enklaste lösningarna är ibland de som tar längst tid att finna. Men det var inte bara gällande strukturella problem Fredrik visade prov på klartänkthet, även i trafikeringsfrågor, så jag ser verkligen fram emot det fortsatta styrelsearbetet med Fredrik.
Affärsverksamhet bloggar

Gottsunda

Någon kunskap om vilka personer som ligger bakom bråken i Gottsunda (och nu i Stenhagen) har jag inte, men förhoppningsvis stämmer det att det handlar om enstaka bråkstakar. MP-motionen om att göra ett människovänligare stadsdelscentrum i Gottsunda ska i vilket fall som helst behandlas av kommunstyrelsen imorgon, och om den kommer rätt i tiden eller inte är svårt att veta. Naturligtvis är det inte så att en trivsam stadsmiljö är en garanti för att det inte ska uppstå sociala problem, och ur det perspektivet kan motionen i dagsläget uppfattas som naiv när den kommer upp på dagordningen just nu. Men samtidigt finns en tveklös koppling mellan trivsam stadsmiljö och ett bra socialt klimat, så i det perspektivet kunde det vara en puzzelbit i strävan att förbättra situaionen i Gottsunda att bifalla motionen. Men majoritetens förslag är avslag.
Affärsverksamhet bloggar

"Biogas bättre än vad vi tidigare trott"

Det är sällan något visar sig vara mer miljövänligt än vad som tidigare antagits. Men enligt de rapporter som presenterades vid biogaskonferensen i Göteborg är de nya rönen att biogas faktiskt till och med är bättre än vad forskningen tidigare framhållit. Att Uppsala var tidigt ute med att satsa på biogas är något vi kan vara stolta över!
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 07, 2009

KSAU-beslut om öppnande av Bäverns gränd

KSAU beslutade idag att föreslå kommunfullmäktige att anta ny detaljplan som möjliggör öppnande av nuvarande bussgatan Bäverns gränd för biltrafik. Tillåtet för biltrafik att köra genom gränden blir det i praktiken först då Gatu- och trafiknämnden också fattat beslut om lokal trafikföreskrift, och det beslut som förbereds innehåller ett begränsat öppnande av gränden till kvällar och nätter. Men att den borgerliga majoriteten alls går fram med ärendet trots att den miljökonsekvensbeskrivning som gjorts så tydligt visar att problemen med dålig luft förvärras om gränden öppnas för biltrafik är pinsamt. Och när fullmäktige väl tagit beslut om att ändra detaljplanen är det framöver en enkel Gatu- och trafiknämndsfråga att helt öppna Bäverns gränd för biltrafik, vilket skulle skapa en kaotisk situation för busstrafiken. I andra städer prioriteras stombusslinjer framför biltrafik utifrån konceptet "tänk spårvagn, kör buss". I Uppsala är devisen "prata om stomlinjer, korka igen dem". Läs mer i UNT.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 04, 2009

Uppsalabornas vision är grön

Som ett led i det pågående översiktsplanearbetet har ca 1500 uppsalabor yttrat sig över hur man vill att Uppsala ska utvecklas. De fyra områden som flest personer tagit upp är:
1) Bevara och utveckla stadens grönområden.
2) Utveckla kollektivtrafiken, spårburen kollektivtrafik.
3) Få bort biltrafik från innerstaden.
4) Bygg ut cykelvägnätet.

Har Miljöpartiet fått totalt genomslag i sitt opinionsarbete eller har uppsalabornas vision alltid varit grön? De fyra områdena är i vilket fall identiska med de frågeställningar där miljöpartiet under lång tid satt hårdast politiskt tryck. Den borgerliga alliansen agerar samtidigt inom samtliga fyra områden helt i strid mot vad uppsalaborna vill se. Helt klart kan uppsalabornas gröna förverkligas. Men då krävs en ny politisk majoritet, där Miljöpartiet kan ange tonen! Se mer på MP Uppsalas hemsida.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, september 03, 2009

Samordande transporter framgångskoncept

Miljöpartiet motionerade 2007 om att kommunens varudistribution skulle samordnas. Grundidén är att olika typer av varor samlas vid en varuservicecentral, varifrån alla typer av varor sedan transporteras samlat till slutanvändarna, exempelvis skolor och vårdboenden. Ett pilotprojekt genomfördes mellan maj 2008 och juni 2009 i Valsätra, Gottsunda, Sunnersta, Sävja och Ulleråker med mycket gott resultat. Ett breddinförande förbereds därför nu under hösten. Transporterna, och därmed också koldioxidutsläppen, har minskad med upp till 30 procent tack vare samdistributionen. Samtidigt har kostnaderna sjunkit och trafiksäkerheten ökat vid skolorna, eftersom det blir färre transportfordon i rörelse. Projektet inkluderar än så länge enbart transporter till kommunala aktörer. Men arbetssättet går att tillämpa även tillsammans med näringslivet. Det mest effektiva vore om alla olika typer av verksamheter som finns inom ett område samordnar sina transporter!
Affärsverksamhet bloggar

Dubbdäcksförbud dröjer

Från Gatu- och trafikkontoret rapporteras nu att dubbdäcksförbudet dröjer till nästa vinter. Hur det kan behöva ta 1 1/2 år att administerar verkställigheten av ett sådant förslag är svårt att förstå. Lite som att sätta upp målsättningen att klara 100 meter under 10 minuter. Men alliansen lär vara nöjda, dels kan man kommunicera att dubbdäcksförbud är på gång till alla som vill komma till rätta med luftsituationen i city, men man riskerar inte att reta upp några dubbdäcksanvändare före valet.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, september 02, 2009

Rätt och fel på UNT:s ledare

Angående spårtrafikfrågan har UNT:s ledare till sist hamnat helt rätt, när man idag kompletterar sitt tidigare engagemang för spårvagn med att skriva "Spårväg löser inte alla problem. Busstrafik måste finnas kvar även om spårväg anläggs. Spårtaxi kan vara ett intressant komplement inom vissa områden." Läsare av debattsidan känner naturligtvis igen resonemanget från en tidigare debattartikel... Samtidigt som ledarredaktionen har en nykter syn i spårtrafikfrågan hamnar man helt i galen tunna när man skriver om civilflyg på Ärna. Av UNT:s resonemang kan man tro att 1) orsaken till att MP är emot civilflyg på Ärna är att det är ett privat initiativ 2) att kommunen ska understödja allt som är lagligt 3) att ärnafrågan handlar om lågprisflyg eller inte. Alla tre resonemangen är fel. 1) Det är inte ägarformen som motiverar slutsatsen att säga nej till lågprisflyg på Ärna, idén vore ännu mer bisarr som offentligt drivet projekt. 2) Kommunens detaljplanering syftar till att få en rationell markanvändning, bara för att något är lagligt är det inte säkert att det är klokt. Med UNT:s resonemang behövdes inga politiska avvägningar i stadsutvecklingsfrågor och Byggnadsnämnden kunde avskaffas. 3) Ärnafrågan handlar om alla de möjligheter som öppnar sig om vi slipper den bullermatta som nu lägger en död hand över området. Bostäder, idrottsytor, verksamhetslokaler... allt detta säger man nej till om man släpper fram lågprisflyg.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 01, 2009

Uppsala Airports nya tidsplaner också orealistiska

Uppsala Airport är oslagbara när det gäller att presentera överoptimistiska tidsplaner. När bolaget startade 2004 hette det att man skulle vara igång med trafik sommaren 2006, innan man lämnade in det första försöket till MKB 2008 hette det att man skulle vara igång januari 2009, och nu anger man sista kvartalet 2010 som start för flygtrafiken. Men återigen bortser från olika saker, den här gången har han bl a missat att man måste få en detaljplaneändring och ett godkännande från Transportstyrelsen. Dock är det första gången som Uppsala Airport medger att man inte kommer att vara igång före valet 2010, tidigare har man envist försökt tillbakavisa det jag framhållit om att ärnafrågan inte kommer vara avgjord innan valet 2010, och att den därmed är en valfråga. Se mer i UNT.
Affärsverksamhet bloggar