tag:blogger.com,1999:blog-323345552024-03-13T14:14:11.625+01:00Niclas MalmbergGrön politik i allmänhet, uppsalapolitik i synnerhet.Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.comBlogger1007125tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-4909191812615695882013-10-26T19:02:00.000+02:002013-10-26T19:02:11.487+02:00Ny bloggAktiviteten här har varit låg ett tag, då en kombinerad hemsida och blogg har byggts upp istället. Idag när Miljöpartiets länsstämma fastställt riksdagslista med mig som förstanamn kan den så publiceras. De som vill följa min fortsatta politiska gärning kan göra det på <a href="http://niclasmalmberg.se/">http://niclasmalmberg.se/</a><div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-39246816391364727102013-10-07T11:55:00.000+02:002013-10-07T11:55:29.410+02:00Centerns plakatpolitikNär Annie Lööf visar upp ett plakat med hur vindkraften byggts ut de senaste åren, och tar åt sig äran för det plakatpolitik. Utbyggnaden är inte tack vare regeringens politik, utan trots den. Den främsta anledningen till att utbyggnaden av en teknik som varit mogen länge till sist kommit igång i större skala är elcertifikatsystemet som infördes 2003, under en socialdemokratisk regering. Centern må ha fått kämpa inom alliansregeringen för att systemet inte skulle skrotas, men flytta fram positionerna ytterligare politiskt har man inte lyckats med. Utbyggnaden har istället försvårats med införandet av kommunalt veto och en allt mer oklar skattesituation. Och den stora bromskloss som seglat upp senaste åren med en vindkraftfientlig Försvarsmakt som utnyttjar sin vetorätt till att stoppa utbyggnad på bred front har man inte lyckats med, trots att det vore en enkel sak för riksdagen att besluta att vetorätten skulle plockas bort. Om Annie Lööf är ärlig i sin vilja att vindkraftutbyggnaden skulle få verklig vind i synen bör hon rösta på ett äkta grönt parti.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-28763354440561096862013-10-06T09:51:00.001+02:002013-10-06T09:51:14.735+02:00ProvvalsettaIgår räknades rösterna i MPs provval i Uppsala län, och det visade sig att jag fått flest röster till riksdagslistan. Förstås skoj med att så många medlemmar röstat på mig, men fram för allt följer ett stort ansvar att nu arbeta för ett regeringsskifte så att MP 2014 för första gången kan ta plats i Sveriges regeringen. Ska göra vad jag kan, och känner god tillförsikt till att vi lyckas med det!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-52786534108452112412013-09-27T12:35:00.001+02:002013-09-27T15:34:36.295+02:00Bred politisk klimatartikelIdag presenterar IPCC en sammanfattning av kommande rapport, vilket har gjort att en del klimatförnekare tagit tillfället i akt att propagera för att omställningen från fossil energi inte skulle vara så viktig. Med anledning av det skriver jag tillsammans med Per Ribbing och företrädare för olika partier idag på <a href="http://www.unt.se/debatt/vi-har-ar-pa-oss---inte-decennier-2609702.aspx">UNT:s debattsida</a>. <div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-10089656375294530392013-09-26T18:08:00.000+02:002013-09-26T18:08:05.391+02:00Har inget vatten runnit i Fyrisån på 13 år?Hösten 2000 skrev jag, inom ramen för mina studier i Miljö- och naturresurser i samhällsplaneringen, en uppsats kring hur Byggnadsnämnden i Uppsala fungerade. När Kommunrevisionen nu är färdig med en granskningsrapport över samma nämnd konstaterar jag att slutsatserna i de två dokumenten är påfallande lika. Har då inget vatten runnit i Fyrisån på 13 år?<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-41345431960482078582013-09-25T12:42:00.000+02:002013-09-25T12:42:16.365+02:00Elområdesfrågan svår nötFörvaltningsrätten prövar nu om Svenska Kraftnät hade laglig rätt att dela in Sverige i fyra elområden med olika elpris. Att konsumenterna får betala mer för elen i söder än i norr, där vattenkraften finns, är en sympatisk utgångspunkt. Men indelningen har också negativa konsekvenser. För SVEF, med medlemmar i hela landet och med vindkraftverken utspridda i hela landet, är det förstås en ökad administrativ börda att matcha medlemsandelar mot produktion i fyra områden istället för att kunna se till landet som helhet. I princip kan vi hamna i situationer där vi inte kan ta emot nya medlemmar i ett område pga att produktionen inte räcker där, samtidigt som vi har överproduktion i ett annat område. Det blir alltså intressant att följa vad förvaltningsrätten kommer fram till.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-33670377173229043032013-09-24T12:38:00.002+02:002013-09-24T12:38:18.202+02:00Klimatkonferensen återutgiven som ebokSå här inför IPCCs nya rapport återutger typ förlag min deckare Klimatkonferensen som <a href="https://www.muntligt.se/e-bok/9789187573071/klimatkonferensen">ebok</a>. Utöver att höja temperaturen i klimatfrågan innehåller den bra politik!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-21893425109446374372013-09-23T08:19:00.001+02:002013-09-23T08:19:04.524+02:00RIksrevisionen riktar kritik mot regeringen i klimatfråganRiksrevisionen riktar nu kritik mot regeringen för att den inte arbetar strukturerat med klimatfrågan. Det kommer mycket lägligt inför det att IPCC på fredag presenterar sin nya rapport att det vi länge hävdat från politiskt håll nu bekräftas från opolitiskt håll, så kanske en nytändning i klimatfrågan kan vara möjlig även med alliansregeringen.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-46733526282406189462013-09-20T09:41:00.004+02:002013-09-20T10:33:03.505+02:00Gör Uppsala till LOU-fri zonVarje år görs cirka 20 000 upphandlingar i Sverige inom ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU). Den 244 paragrafer långa lagen medför att genomsnittstiden från det att en upphandling påbörjas till det att avtal kan skrivas är ett och ett halvt år. Hela sju procent av upphandlingarna överklagas, vilket innebär än längre tid innan en upphandling når sitt avslut. Det är därför en intressant tanke när Christina Ramberg, professor i civilrätt, torgför att LOU kunde skippas helt, att det är en onödig lagstiftning, som medför risk för korruption, att upphandlarna inte törs ställa relevanta miljökrav och att kostnaderna skenar.
Kruxet i sammanhanget är dock att den svenska lagstiftningen kring den offentliga upphandlingen grundar sig på ett EU direktiv, och syftet med direktivet är att stimulera ökad handel mellan medlemsländerna. Att skrota LOU helt är alltså inget beslut som riksdagen har mandat att fatta. LOU går dock längre än vad EU-direktivet kräver, hela 7 av 10 offentliga upphandlingar inom ramen för LOU omfattas egentligen inte av EU-direktivet, så frågan kan hanteras på många sätt parallellt, naturligtvis genom att riksdagen gör LOU mindre rigid, men också genom att Sverige verkar inom EU för att helt avskaffa direktivet och till dess så skett borde Sverige ansöka om att få bli försöksområde som LOU-fri zon, och om inte hela Sverige så i alla fall någon kommun eller region, t ex Uppsala!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-16726608177871472742013-09-19T09:07:00.000+02:002013-09-19T09:07:25.716+02:00Laddhybrid eller spårtrafik?Gamla Uppsala Buss, Volvo Bussar och Vattenfall har genomför en förstudie kring möjligheterna att utnyttja laddhybridbussar för innerstadstrafiken i Uppsala. De preliminära resultaten visar att Uppsala stads miljözon med godekonomi kan trafikeras helt och hållet med eldrift med laddhybridbussar och att energieffektiviseringen blir i storleksordning 45 - 60 %. Naturligtvis mycket positivt i förhållande till dagens trafikering, men spårtrafikens positiva konsekvenser för stadsmiljö, resenärer och andel av trafikarbetet är också något att jämföra med i sammanhanget. Hur som helst tordeinte sista ordet i vägvalet mellan apårtrafik och elbussar vara sagt än.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-48925571580802033632013-09-18T08:54:00.001+02:002013-09-18T08:58:44.574+02:00Kommunskiljande snarare än partiskiljande fråga<a href="http://www.unt.se/osthammar/fortsatt-oenighet-om-vag-288-2592727.aspx">UNT </a>skriver nu om de två alternativen från regionförbundet angående väg 288. Viktig fråga att belysa inför beslutet, och helt korrekt att MP och V i kollektivtrafiknämnden prioriterat järnväg framför väg, inte minst då kollektivtrafiknämnden brottas med frågan att få möjlighet att stanna i Vänge, Järlåsa och Vittinge med det tåg vi satt in mellan Uppsala och Sala, vilket inte är möjligt idag pga bristande spårkapacitet. Men att, som sägs i artikeln, det skulle vara så att MP och V som partier står för ett alternativ och övriga partier för ett annat stämmer bara ur ett KTN-perspektiv. I remissen har exempelvis majoriteter i Enköping och Tierp ställt sig bakom tågalternativet, medan Östhammar förespråkar vägalternativet. När regionfullmäktige i slutänden ska fatta beslut är det såldes i första hand regionala skillnader som ska vägas samman, inte partiskiljande, och det står nog inte klart än hur något parti - ej heller MP - kommer rösta i slutänden.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-76329744068285718662013-09-17T09:30:00.002+02:002013-09-17T09:30:43.134+02:00Bästa miljöpolitiken!Riksdag & Departement skriver nu om hur svenskarna uppfattar partiernas miljöpolitik. En majoritet av svenskarna anser att MP har den bästa miljöpolitiken. Om nu denna majoritet ändå också tyckte att miljöfrågan också var den viktigaste frågan och den fråga som var avgörande för vilket parti man skulle välja... så skulle vi få en helgrön miljöpartistisk majoritetsregering utan beroende av några stödpartier! Centern har förstås fallit som en sten, och det är faktiskt fler som idag anser att S och M har en bra miljöpolitik än vad som anser att C har det. "Alliansens gröna röst" uppfattas alltså som gråare än Moderaterna! Kan tyckas märkligt eftersom C och M båda är företrädare för regeringens politik och i praktiken därför lika goda kålsupare. Men kanske ändå ett rättvist betyg med tanke på att det är centern som har miljöministerposten och därmed ansvarigt för den undermåliga miljöpolitiken, så till den milda grad att det är svårt att tro att en moderat miljöminister gjort ett sämre jobb!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-88401462876676167242013-09-16T10:36:00.000+02:002013-09-16T10:36:23.095+02:00Bort med hindren mot förnybartI fredags var Sveriges vindkraftskooperativs alla avtal klara för att uppföra ett nytt vindkraftverk, beläget i Frillesås på västkusten. Det går framåt, men för sakta. Att det med framsynt politik går att få bättre snurr på utbyggnaden av förnybar elproduktion är Tyskland ett exempel på, där en miljon hushåll idag är egna elproducenter med el från solceller. Motsvarande siffra i Sverige är 700 hushåll. Vi är inte lite efter,vi är inte med på banan. Ett sätt att få fart på utbyggnaden i Sverige är att ge hushåll, företag och organisationer rätt till nettodebitering av el. Genom att få kvitta producerad el mot den el man använder skulle det bli mer lönsamt att investera i egenägd elproduktion. Ikväll debatterar jag frågan i en energipolitisk debatt med Göran Nilsson (M), för den som vill komma och lyssna.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-22587012125220357222013-09-13T09:20:00.001+02:002013-09-13T09:20:30.321+02:00Lilla klimatboken ute som ebokTyvärr är det än mer viktigt att öka kunskapen kring klimatfrågan idag än det var när Lilla klimatboken först gavs ut 2010 - nu finns den därför också som <a href="https://itunes.apple.com/us/book/lilla-klimatboken/id700593257?l=sv&ls=1">ebok.</a><div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-4849710475571507382013-09-12T07:02:00.001+02:002013-09-12T07:02:22.534+02:00Tio år sedan EMU-valetÅren går, på lördag är det hela tio år sedan EMU-folkomröstningen. Skriver i <a href="http://www.unt.se/debatt/klokt-valja-bort-euro-2003-2584202.aspx">UNT</a>tillsammans med några andra som var engagerade på nej-sidan i kampanjen för tio år sedan om resultatet som nog även de flesta som då röstade "ja" idag är glada över.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-16514115047786474602013-09-11T07:03:00.001+02:002013-09-11T07:03:12.945+02:00Enighet kring presstödet!Glad att vakna till nyheten att nya presstödsutredningen är enig om att behålla och utveckla presstödet. I förra utredningen, där jag satt, reserverade sig ju M och FP till förmån för att avveckla presstödet. Men de har tydligen insett att ett avvecklat presstöd skulle innebära att den mångfald av tidningar som trots allt ännu finns raskt skulle krympa till en enfald om presstödet avvecklades. Inte minst skulle SvD ryka... Det särskilda "storstadsstöd" som SvD idag åtnjuter fasas dock bort helt i utredningsförslaget. Också det klokt och något vi påbörjade i förra utredningen, och där jag hade ett särskilt yttrande om att utfasningen borde gå snabbare. Att jag nu får igenom den linjen ligger nog dock EU bakom, som konstaterat att det är skevt med ett system som inte är lika för alla!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-82256170789217668152013-09-10T11:30:00.000+02:002013-09-10T11:30:01.447+02:00Mark- och miljödomstolen upphäver detaljplan för SeminarieparkenAtt miljölagstiftningen kan fungera i parkfrågor står klart när Mark- och miljödomstolen nu upphäver detaljplanen för Seminiarieparken. Att landshövdingens långa fingrar (han vände ju länsstyrelsens nej till ett ja) inte rår på domstolen också är ett sundhetstecken för att lagstiftningen tillämpas rättssäkert. Men än är nog inte sista ordet sagt, ett överklagande från kommunen skulle inte förvåna. <div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-31908973393469736942013-09-09T09:16:00.003+02:002013-09-09T09:19:00.792+02:00KommunfullmäktigekandidatspresentationsmöteSå var det idag åter dags för ett kommunfullmäktigekandidatspresentationsmöte (långt ord även för en särskrivningsallergiker...) Att det redan gått fyra år sedan sist känns märkligt, men samtidigt lockar det lite att göra come back nästa mandatperiod. Går ju dock inte att vara med överallt, om det man gör ska bli bra!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-86336536738236262652013-09-08T14:51:00.003+02:002013-09-08T14:51:37.819+02:00Tragisk politik i AustralienVår egen begynnande valrörelse känns smått odramatisk i jämförelse med den politiska tragik som vi nu ser i Australien, där de konservativa kommer till makten och som en första åtgärd avskaffar koldioxidskatten. Ett av de sista länderna att över huvud taget etablera en klimatpolitik blir det första att överge den. <div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-56557922892835970322013-09-06T09:25:00.002+02:002013-09-06T09:25:32.858+02:00Försmak på debatt irlSom försmak på min debatt kring energipolitik med Göran Nilsson (M) måndag 16/9 fortsätter jag den tidigare <a href="http://www.unt.se/debatt/vilket-tidsperspektiv-skiljer-m-och-mp-2576850.aspx">debatten i UNT </a>med honom.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-17855632733155685962013-09-05T16:18:00.001+02:002013-09-05T16:18:54.505+02:00Hur hårt ska principen "järnvägen först" dras?
Bland länets politiker har det rådigt stor enighet om att staten måste prioritera järnvägen i Uppsala län högre. Det gjorde det också när regionförbundets trafikberedning i förra veckan behandlade remissen på den nationella planen för transportsystemet – det vill säga vilka investeringar som ska göras i vägar och järnvägar kommande år. I svaret till trafikverket kritiserar beredningen det allt för lilla anslaget till järnvägen, pekar på hur järnvägen i länet är eftersatt, och konstaterar att det däremot vad gäller vägar i länet inte är några större brister.
Men när landstingets kollektivtrafiknämnd idag hanterade remissvar till regionförbundet angående den regionala trafikplanen var det plötsligt inte lika enkelt. Det kan tyckas märkligt att samma politiker å ena sidan tycker att staten tar för lite ansvar för järnvägarna i Uppsala län, men å andra sidan själva nedprioriterar järnvägen så mycket det bara går. Orsaken härtill var förstås att plötsligt blev det konkret. Att säga att järnvägen ska prioriteras är en sak, men när det ställs mot en väg i praktiken blir svaret från såväl alliansen som Socialdemokraterna att principen är bra, men just i det här enskilda fallet måste vi göra ett avkall. Nå, kommunerna landar väldigt olika. Enköping och Tierp förespråkar järnvägsalternativet, medan Östhammar - som ju saknar järnväg - förstås inte gör det. Regionfullmäktiges svåra uppgift blir nu att trots detta sy ihop ett beslut, och hur det landar är det nog ingen som riktigt kan sia om än.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-85249622947079075262013-09-04T09:39:00.001+02:002013-09-04T09:39:32.248+02:00Debatt på temat "Går det att avveckla både kärnkraften och oljesamhället?"Knivstas finanskommunalråd Göran Nilsson (M) hörsammade mitt debatterbjudande. Den 16 september klockan 19-20.30 debatterar vi på temat "Går det att avveckla både kärnkraften och oljesamhället?" på Politiska knuten, Studieförbundet Vuxenskolan, Kungsängsgatan 12.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-89753330182772325962013-09-03T09:10:00.000+02:002013-09-03T09:10:48.716+02:00Smart sak med utvecklingspotentialKunde igår för första gången pröva SJ:s lånecyklar. Väldigt bra för oss som kommer med tåg till Uppsala och någon gång ibland kan behöva cykel i stan, men allt för sällan för att det ska vara motiverat att ha en egen cykel ståendes där! Men systemet har mycket utvecklingspotential. En första sak vore att koppla cykeltillgången till UL-kortet, då många som pendlar med UL-kort borde kunna ha nytta av möjligheten. Nästa sak vore att inrätta fler cykelställsplatser. Nu finns bara på stationen, vid akademiska och vid ekonomikum. Det ger ganska begränsade möjligheter när lånetiden bara är tre timmar. Ytterligare förslag på placeringar kan vara Fyrishov, Ångström, Gamla Uppsala. Men det får förstås inte bli fler än att det i princip går att garantera att en cykel finns på plats när man behöver en...
<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-25080359245458043872013-09-02T20:48:00.001+02:002013-09-02T20:49:23.468+02:00Fler på samma linjeSocialdemokraternas gruppledare i Miljö- och hälsoskyddsnämnden, Rafael Waters, skriver nu i <a href="http://www.unt.se/debatt/hallbarhet-amne-for-obamabesok-2573195.aspx">UNT på samma tema som jag gjorde i lördags.</a> Alltid trevligt med samsyn mellan partierna i viktiga frågor!<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-32334555.post-68467229461901459512013-08-31T19:13:00.000+02:002013-08-31T19:16:15.380+02:00Klimatfrågan i fokus när Obama kommer?Nu när planeringen inför Obamas besök börjar falla på plats tycks klimatfrågan i alla fall få visst utrymme, bloggade ju om vikten av det 8/8 och den debattartikel jag skrev i samband med det har nu publicerats i <a href="http://www.unt.se/debatt/tala-klimat-med-obama-2568448.aspx">UNT</a>.<div class="blogger-post-footer"><p id="blogfeeds"><$BlogFeedsVertical$></p>
http://niclasmalmberg.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss</div>Niclas Malmberghttp://www.blogger.com/profile/01799943998013436898noreply@blogger.com0