måndag, augusti 31, 2009
Miljöpartiet lägger idag en motion om att Uppsala ska inleda vänortsutbyte med den kurdiska staden Nusaybin. Redan hösten 2005 fick Uppsala besök av den dåvarande borgmästaren i Nusaybin, Mehmet Tanhan. Ett syfte med Tanhans besök var att etablera vänortssamarbete mellan Uppsala och Nusaybin, men någon politisk majoritet för att inleda ett sådant utbyte fanns inte då. Men efter tips från MP:s Hedia Metto har jag nu haft telefon- och mailkontakt med den nyvalda borgmästaren i Nusaybin, Ayse Gökkan, som likt sin företrädare vill inleda ett utbyte med Uppsala, så frågan är aktuell att pröva den här mandatperionden också. Ett huvudargument för att inleda samverkan med Nusaybin är naturligtvis att det kan bidra till att den turkiska regimen minskar diskrimineringen av kurder, eftersom en kurdisk stad då får ”internationella ögon” på sig. Se mer i TV4.
fredag, augusti 28, 2009
Vindkraftskampanjen fortsätter
Opinionsarbetet angående de skatteregler som missgynnar vindkooperativ och andelsägd vindkraft fortsätter med ett möte torsdag den 3 september 2009, klockan 18.00. Befinner du dig i Stockholm då är platsen Nordic Sea Hotel, Vasaplan 4. Själva uppropet går också att stödja på www.vindandelar.se
Bakgrunden är den nya principen att vindkraftkooperativ ska betala en extra skatt pga att den el andelsägaren köper från sitt eget vindkraftverk är billigare än elpriset från de stora elbolagen. Vad blir regeringens nästa grepp för att slå sönder människors initiativ och gynna multinationella bolag? Straffskatt på varje äpple som inte köpts utan plockas från ett äppelträd som två grannar planterat tillsammans? Principen är den samma, investeringen i ett äppelträd som växer upp gör att du kan få dina äpplen billigare än de som transporteras till Sverige från Argentina, och att du därmed gör en "vinst" för varje äpple från kollektivet. Medlemmar i vindkraftkooperativ är med och investerar i uppbyggnaden av förnyelsebara energikällor, men med de nya skattereglerna tar man tar bort en stor del av de ekonomiska skälen för individer att gå med i vindkraftkooperativ. Varför får det inte vara ekonomiskt lönsamt att agera miljövänligt?
Bakgrunden är den nya principen att vindkraftkooperativ ska betala en extra skatt pga att den el andelsägaren köper från sitt eget vindkraftverk är billigare än elpriset från de stora elbolagen. Vad blir regeringens nästa grepp för att slå sönder människors initiativ och gynna multinationella bolag? Straffskatt på varje äpple som inte köpts utan plockas från ett äppelträd som två grannar planterat tillsammans? Principen är den samma, investeringen i ett äppelträd som växer upp gör att du kan få dina äpplen billigare än de som transporteras till Sverige från Argentina, och att du därmed gör en "vinst" för varje äpple från kollektivet. Medlemmar i vindkraftkooperativ är med och investerar i uppbyggnaden av förnyelsebara energikällor, men med de nya skattereglerna tar man tar bort en stor del av de ekonomiska skälen för individer att gå med i vindkraftkooperativ. Varför får det inte vara ekonomiskt lönsamt att agera miljövänligt?
Många frågetecken kvar angående bussdepåfrågan
UNT skriver nu om de frågetecken gällande bussdepåfrågan som jag tidigare bloggat om (17 augusti här). Men en aspekt som jag inte nämnt tidigare är att depåbehovet inte får inskränkas till att kunna serva bussar, dvs när vi omvandlar busslinjer till spårvagnslinjer minskar ju behovet av bussar, men istället behövs en spårvagnsdepå. Istället för två fullt utrustade bussdepåer är det kanske så att det behövs en bussdepå och en spårvagnsdepå.
torsdag, augusti 27, 2009
ETC, Uppsala Fria Tidning och barnmusik
Snart ska jag iväg till ETC:s uppstartsmöte för en Uppsalaedition. Spännande, men vågat med tanke på att Uppsala Fria Tidning drog igång för några veckor sedan. I Stockholm finns helt klart utrymme för båda tidningarna, men finns det prenumerantunderlag för båda också i Uppsala? Med tanke på att man har ganska lika målgrupp är det nästan en förutsättning att vissa prenumererar på båda tidningarna för att båda ska komma upp över 1500 prenumeranter. Angående Fria Tidningen fanns i senaste numret en artikel om att barnmusiken var bättre på 70-talet. Visst är det trist med de enkla syntproduktioner med "smurfsång" som länge dominerat barnmusikutbudet, men outstanding inom svensk barnmusik är Gullan Bornemarks nyinspelningar av hennes barnlåtar. Helt fantastiskt bra, Gullan har samma unika position inom barnmusiken som Astrid Lindgren hade som barnboksförfattare. Med detta sagt kan jag också länka till Barnmusikbutiken, där man kan beställa min egen barnmusiksaga Flickan med draken och den bortrövade uppfinnerskan(som naturligtvis är ett äventyr som kretsar kring klimatfrågan).
Göteborg snabbinför trängselavgift
Efter alliansens helomvändning i trängselavgiftsfrågan i Göteborg kommer trängselavgifter, tack vare den politiska enigheten, kunna snabbgenomföras. Förhoppningsvis utnyttjar kloka göteborgsmoderater tillfället och argumenterar för saken när moderaterna nu samlas till partistämma, för att öka insikten hos moderater i Malmö och Uppsala, även om ju även moderaterna i Uppsala ställt sig bakom principen att kommuner själva ska få betämma huruvida man vill införa trängselavgift.
Varslen i Uppsala kommun de första sedan det senast var borgerlig majoritet
Efter det att jag bloggade om de kommande varslen i Uppsala kommun har en del journalister uppmärksammat det hela. Journalister som varit med ett tag vet dessutom att berätta att det är de första varslen sedan vi senast hade borgerlig majoritet i Uppsala. Se exempelvis Janne Nordlings blogg. Någon som tror att det inte finns ett samband mellan borgerlig majoritet, skattesänkningar och nedskärningar?
onsdag, augusti 26, 2009
Kommunstyrelsebeslut om spårtaxi
Kommunstyrelsen har nu beslutat att uppdra till kommunledningskontoret att förbereda en förprojektering av ett pilotprojekt för spårtaxi med alternativ lokalisering i Boländerna eller sjukhus-/Gluntenområdet, samt att underrätta regeringens särskilda utredare, Kjell Dahlström, om detta. Ärendet kompletterades dock med ett särskilt beslut att nytt ställningstagande ska göras i Kommunstyrelsen efter steg 1. Gustav von Essen (KD) yrkade avslag på hela ärendet och reserverade sig mot beslutet. Uppsalas chanser kan vara försvagade på grund av reservationen. Det är trots allt en alliansregering som ska utse stad, och Kristdemokraterna i regeringen lär inte vilja köra över sina lokala partikamrater, när det samtidigt finns städer där enigheten är total. Se mer i UNT och TV4.
Kollektivtrafikutredning i rätt riktning
Förra mandatperionden motionerade jag och Lars Berglöf (S) om att utreda möjligheterna att slå samman all kollektivtrafik i länet i en organisation med en ägare (så som har gjorts i bland annat Skåne, med mycket positiva konsekvenser för trafikeringen). Motionen bemöttes då med att "tanken är god men för tidigt väckt". Den här mandatperioden återkom därför MP, S och V med en ny motion om att utreda frågan, och den här gången bifölls förslaget av regionfullmäktige. I dag presenterades en nästan färdig utredning, och resultatet är mycket positivt. Nu återstår den långa beslutsprocessen. Alla UL:s ägare måste ju vara överrens. Det räcker att en kommun säger Nej för att stoppa en sådan omvandling, vilken ju förutsätter skatteväxling mellan landsting och kommuner. De flesta kommuner lär omedelbart vara positiva, utifrån de fördelar förslaget har. Frågan är bara vad majoriteten i Uppsala kommun säger...
tisdag, augusti 25, 2009
Nu kommer varslen
Börsen går som en raket i den allmänna tron att lågkonjunkturen vänder. Men ironiskt nog är det nu som varslen kommer i Uppsala kommun. Hittills har UVB klarat personalneddragningar i, storleksordningen 75 medarbetare, genom avgångspremier (till en kostnad av 11 mkr) och pensionsavgångar, men nu går UVB vidare och varslar i ett första skede 35 medarbetare, och sedan sannolikt ytterligare 50.
måndag, augusti 24, 2009
Vad händer om UL tar över kvällsförbindelsen till Stockolm?
Det är naturligtvis i sig utomordentligt om UL tar över 23.09-tåget Uppsala-Stockholm som SJ tänker dra in. Men vi har sett det förr, att länstrafiken tar över det som SJ inte anser sig kunna driva rationellt. Ska SJ alls finnas kvar i framtiden är knappast modellen att avgång efter avgång läggs ner och plockas upp av någon annan. Vad SJ någon gång måste inse är att det inte går att räkna på om enskilda avgångar är företagsmässigt rationella att driva eller inte. Under årtionden har SJ agerat så att man plockar bort de avgångar som tycks vara företagsekonomiskt sämst, i tro att man då sitter kvar med trumfkorten. Men snart märker man att det även bland de avgångar man har kvar finns några som är sämst, och står i tur för att avvecklas. Verkligheten för många pendlare är att även om man nästan varje dag åker med samma morgon- och eftermiddagstur är man beroende av att ibland kunna ta senare eller tidigare tåg. Om inte den möjligheten finns kan bilen framstå som ett bättre alternativ, för att möjliggöra att man ibland inte hinner med de avgångar som trots allt finns kvar. Och resultatet blir att SJ inte bara tappar resenärerna på de avgångar som plockats bort, utan även på de avgångar som tidigare setts som mest lönsamma.
fredag, augusti 21, 2009
Företagarna längs Dragarbrunnsgatan vill se gatan som gågata
Omvandlingen av Dragarbrunnsgatan till gåfartsgata har inte varit ett tillräckligt grepp. Det framkommer i den undersökning som Miljöpartiet gjort kring vilken syn företagarna längs Dragarbrunnsgatan, från St Olofsgatan till Vaksalagatan, har på förslag att omvandla gatan till ren gågata. De investeringar som gjorts för att göra gaturummet trivsammare är på inget sätt bortkastade, men nu tycker den stora majoriteten av företag med läge vid gatan att det är dags att ta steget fullt ut och göra gatan till gågata, för att ytterligare öka gatans attraktivitet. Av de 31tillfrågade företagare längs gatuavsnittet är nämligen hela 22 positiva till en omvandling till gågata, mer än 70 procent. Enbart sju är negativa. De allra flesta företag skulle uppenbarligen gynnas av att omvandla gatan till gågata. Att få bort genomfartstrafiken är en sak, men samtidigt måste självfallet regleringen göras på ett sådant sätt att exempelvis hotellen är tillgängliga. Med ett sådant grepp skulle kanske Scandic Uplandia, som i dagsläget är negativa, kunna omvändas. Intressant att notera är att det konkurrerande Clarion Hotell Gillet däremot är positivt. Att en gågateomvandlings effekter bedöms olika av företag i samma bransch visar att företagsledningars inställning till hållbar utveckling och engagemang för att skapa en egen miljöprofil kan ha stor betydelse för vilken ståndpunkt man intar! Se Radio Uppland, TV4 och UNT.
torsdag, augusti 20, 2009
Godtycke styr vad fullmäktige får behandla
Nu har dagordningen till nästa kommunfullmäktige kommit, och med på ärendelistan finns återigen det omorganisationsärende som oppositionen minoritetsåterremitterade vid junifullmäktige därför av berörda nämnder inte givits tillfälle att yttra sig. Men någon som tror att tiden sedan förra fullmäktige utnyttjats för att få in sådana yttranden? Nej, det är godtycke som styr vad fullmäktige får behandla. Vid flera tillfällen har miljöpartireservationer i kommunstyrelsen inte tagits upp till behandling i kommunfullmäktige därför att fullmäktiges ordförande inte ansett att förslagen remitterats, men i det här ärendet sägs att något sådant strikt krav inte finns. Det blir intressant att höra vad Länsrätten har att säga. Att ribban ligger olika beroende på varifrån initiativet kommit är ju inte demokratiskt snyggt!
onsdag, augusti 19, 2009
Folkhälsoministerns dubbelspel
Jag har väntat med att blogga om Folkhälsominster Maria Larssons dubbelspel angående socialtjänsten i väntan på att någon journalist skulle uppmärksamma hur ihålig Larssons kritik mot att köerna till socialtjänsten ökar är. Det är ju regeringens egen politik som gör att köerna ökar. Faktum är att många tiotusentals människor utförsäkrats från Försäkringskassan på grund av regeringens agerande, och dessa måste naturligtvis då vända sig till kommunernas socialtjänst. En så plötslig anstormning av ärenden går inte att omedelbart klara, även om kommunernas ansvar naturligtvis framöver måste vara att inte ha någon kö till socialtjänsten. Uppsalas socialtjänstkostnader ökar lavinartat, och jag har ställt en interpellation till utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande för att få fakta kring hur stor del av kostnaderna som är direkt att hänföra från regeringens agerande. Men utan att ha den exakta uppgiften är det uppenbart att det är en stor bidragande orsak. En pyroman borde inte anklaga brandförsvaret för att de inte hann släcka huset han tände på, men det är just så folkhälsoministern agerar.
tisdag, augusti 18, 2009
"Miljonförlust för bandyn"
"Miljonförlust för bandyn" rapporterar Radio Uppland. Bandyfinalen genererar samtidigt intäkter till samhället och därmed indirekta intäkter i form av skatt till kommunen, så de direkta kostnaderna för finalen måste sättas i relation till de samhällsekonomiska konsekvenserna. Men det som är märkligt i hanteringen är att kommunstyrelsen inte fått information om innehållet i det avtal kommunen tecknat med bandyförbundet. Uppsalaborna förväntar sig nog att kommunstyrelsen har sådan kunskap, och väger även bandyfinalen på den guldvåg övrig verksamhet vägs, för att kunna utkräva politiskt ansvar. Som situationen är nu är det egentligen bara av kommunstyrelsens ordförande som något ansvar kan utkrävas.
måndag, augusti 17, 2009
Bussdepåfrågan
Planeringsutskottet fick idag till sist en redovisning över möjliga nya bussdepåer, något bl a Miljöpartiet länge pekat på behovet av. Två depåer föreslås ersätta nuvarande, en vid Kungsängens gård och en vid Fyrislund! Slutsatsen är tämligen överraskande, intiutivt kan man tycka att om man har två depåer bör de finnas i olika delar av staden och inte ligga så gott som intill varandra. Det viktiga i sammanhanget är naturligtvis att hitta de lägen som tillsammans är optimala, och inte välja utifrån aktörernas egna önskemål (Fyrislund för UL och Kungsängensgård för GUB). Förvånande är också att båda depåerna föreslås fullt utrustade med avancerad verkstad, så att region- och stadstrafiken har full egen rådighet. Med tanke på verkstadskostnaden vore det intressant att istället samordna reperationerna, och ha en huvuddepå med alla funktioner, och en subdepå med de dagliga funktionerna, men inte avancerade reperationer.
söndag, augusti 16, 2009
Förbättrade prognoser 2009
De nya skatteprognoserna från SKL är positiva på kort sikt men negativa på lång sikt, dvs konjunkturen har inte fallit så snabbt som tidigare prognoser sagt, men når å andra sidan djupare. Konkret innebär det att skatteintäkterna ser ut att bli 50miljoner bättre i år än vad vi trodde före sommaren. Även 2010 ser det ljusare ut, + 12 mkr. Men sedan mörknare det, - 10 mkr 2011 och -50 mkr 2012 mot vad vi trodde när budgeten beslutades i juni. Eftersom prognoserna är osäkrare ju längre i framtiden de gäller, och också mer påverkbara, är det hela ändå att betrakta som ett glädjande besked!
fredag, augusti 14, 2009
Tung start för alliansen
Första veckan efter semestern måste ha varit den tyngsta under hela mandatperioden för alliansen, med djupa sprickor mellan partierna. Angående Marielund säger centern nej till exploatering, medan folkpartiet vill att planen ska antas, angående Spårtaxi är det moderata kommunstyrelseledamöter som bromsar. Genom att återremittera/bordlägga ärendena har alliansen fått mer tid att tala ihop sig, men frågan är om det lyckas. Hittils under mandatperioden har man ju enats om det mesta (med kulturhuvudstadsårsansökan som stort undantag), men nu är nog ett par ärenden där delar av alliansen tvingas söka samarbete med oppositionspartier på gång!
torsdag, augusti 13, 2009
Vad ska piratpartiet driva i kommunpolitiken?
Piratpartiet siktar nu på kommunvalet. Men vad är det för frågor partiet kan driva inom en kommun? Det jag hört är frågan om övergång till öppen källkod, vilket är en fråga som Miljöpartiet i Uppsala sedan länge driver.
onsdag, augusti 12, 2009
Varför är konservativa så negativa till ny teknik?
Kommunstyrelsen beslutade idag att inte ställa sig bakom arbetsutskottets förslag till pilotbana för spårtax, utan bordlägga frågan. Trots den positiva inställning vid måndagens KSAU! Liv Hahne (M) är uppenbarligen väldigt dominant inom alliansen, och säger hon nej är det nej som gäller. Men det är väldigt tråkigt att den borgerliga majoriteten är så teknikfientlig att man inte är beredd att ens utreda förutsättningarna för en pilotbana! Se mer i UNT och Radio Uppland.
tisdag, augusti 11, 2009
Spårtaxifrågan nära avgörande
Kommunstyrelsens arbetsutskott ställde sig igår bakom förslag till beslut rörande pilotbana för spårtaxi. Ärendet avgörs av kommunstyrelsen imorgon. Det är en fantastisk händelse om också kommunstyrelsen ställer sig bakom beslutet, efter alla års arbete i motvind, och där det så sent som i juni såg ut som det inte skulle kunna gå att få ett positivt beslut. Om kommunstyrelsen beslutar i enlighet med arbetsutskottets förslag är Uppsala en av de kommuner som tävlar om att pekas ut för pilotbana för spårtaxi. Näringsdepartementet har utsett MP:s fd partisekreterare Kjell Dahlström till särskild utredningsman med uppgift att i slutet av augusti föreslå vilken eller vilka kommuner som bör komma ifråga för statlig medfinansiering för sådan pilotbana. Uppsalaförslaget är egentligen två alternativa förslag till dragningar, där huvudalternativet är en bana som försörjer Boländernas affärsområden med arton hållplatser, och alternativförslaget en bana mot Akademiska sjukhuset och Gluntenområdet. I och med att vi har Vectus provbana i Uppsala bör vi ligga väldigt bra till för att pekas ut av regeringen för pilotbanan, men om det inte är en enig kommunstyrelse bakom beslutet imorgon är läget sämre, så nu gäller det att inte snubbla på mållinjen...
måndag, augusti 10, 2009
Det blev som jag trodde!
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade idag att återremittera översiktsplan för Funbo, med avseende på det kontroversiella förslaget att hårt exploatera Marielundsområdet. Det innebär att ärendet plockas bort från kommunstyrelsens dagordning på onsdag. Förhoppningsvis innebär detta ett trendbrott i synen på Uppsalas utveckling, som också kommer att prägla arbetet med ny översiktsplan för Uppsala. Tidigare har Miljöpartiet varit väldigt ensamt om att vilja bevara natur- och kulturområden, men tack vare det opinionsarbete som drivits av Marielundsborna har de flesta partier nu slutit upp bakom ett sådant synsätt, i alla fall i det här ärendet.
söndag, augusti 09, 2009
Kontroversiell rivstart
Sista semesterdagen... Semester är dock kanske fel ord när det förra veckan kom en rejäl bunt med handlingar inför morgondagens arbetsutskott. Många intressanta ärenden (läs Spårtaxiförslaget och Ärnamotionen) och ett riktigt kontroversiellt: förslag till fördjupad översiktsplan för Funbo, vilket inkluderar det omdebattaterade förslaget till exploatering av Marielund. I ärenden som rör exploatering av grönområden har MP ofta varit väldigt ensamma om att tordas säga nej, men den här gången hyser jag förhoppning om att lyckas få ihop en majoritet tillsammans med S och C, och att det alltså skulle kunna bli ett ärende som splittrar alliansen. Imorgon vet vi.
På mediafronten i Uppsala under sommaren har MP haft oväntad draghjälp genom moderaten Christopher Lagerqvists debattinlägg - som fått annars borgerligt sinnade miljövänner att fly uppsalamoderaterna. Det är en tydlig parallell till en sak jag fick höra i mitten av 90-talet. Moderaterna i Botkyrka hade då genomfört en omfattande kampanj, och också låtit genomföra opinionsmätningar före och efter kampanjen. Resultatet var tydligt: man tappade väljare med sin kampanj. Om det var kampanjen som var dåligt utformad eller om det helt enkelt var så att ju mer väljarna visste om den faktiska politiken, desto färre anhängare fick man, vet jag inte. Men helt klart är det så att natur- och miljöintresserade uppsalabor inte röstar moderat om man har minsta kunskap om partiets bristande miljöpolitik. Men omvändelsens tid kommer väl även i Uppsala till sist, i många andra kommuner är det ju helt andra tongångar.
På mediafronten i Uppsala under sommaren har MP haft oväntad draghjälp genom moderaten Christopher Lagerqvists debattinlägg - som fått annars borgerligt sinnade miljövänner att fly uppsalamoderaterna. Det är en tydlig parallell till en sak jag fick höra i mitten av 90-talet. Moderaterna i Botkyrka hade då genomfört en omfattande kampanj, och också låtit genomföra opinionsmätningar före och efter kampanjen. Resultatet var tydligt: man tappade väljare med sin kampanj. Om det var kampanjen som var dåligt utformad eller om det helt enkelt var så att ju mer väljarna visste om den faktiska politiken, desto färre anhängare fick man, vet jag inte. Men helt klart är det så att natur- och miljöintresserade uppsalabor inte röstar moderat om man har minsta kunskap om partiets bristande miljöpolitik. Men omvändelsens tid kommer väl även i Uppsala till sist, i många andra kommuner är det ju helt andra tongångar.