tisdag, augusti 31, 2010

Som man ropar får man svar

Att stå vid berget, skrika "hoppa" - invänta ekot, hoppa och sedan skylla på att det var ekot som uppmanade till handlingen... Ja, det var Gunnar Hedbergs (M) agerande när han vid gårdagens fullmäktigedebatt angående försäljning av Kvarnen hänvisade till att fastighetsbolagets styrelse kommit till fullmäktige med förslag till försäljning. Bolaget har ju enbart hörsammat Hedbergs tidigare order om att återkomma med ett försäljningsförslag. Nej, den typen av argumenation hör hemma i kategorin dåliga bortförklaringar. Återremissen innebär att ärendet formellt kan komma tillbaka till fullmäktige i slutet av september - men om vi vid det laget har en förändrad fullmäktigemajoritet att se fram emot bör den snart avgående borgerliga majoriteten ha insikt nog att avstå från att forcera igenom beslutet vid deras sista skälvande minut vid makten.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 30, 2010

Grön motionsflod

Enligt Radio Uppland är Miljöpartiet det parti som lägger flest motioner till kommunfullmäktige, och i början av mandatperioden fick jag till och med kommentarer från allianspartier i stil med "bättre om ni tar det lite lugnare med att lägga förslag, annars orkar ni inte hela mandatperioden..." Men nog har MP i fullmäktige orkat hela mandatperioden - idag när sista fullmäktigesammanträdet före valet äger rum står inte mindre än fem MP-motioner på dagordningen (av vilka jag är med på tre). Först i tur ut är min motion om åtgärder för att biogasproduktionen och -användningen ska kunna öka. Ansvarigt bolag i Uppsala kommun - Uppsala vatten - har ju verkligen trampat vatten i frågan, inte tagit några nya initiativ för att öka produktionen. Desto mer glädjande att Upplands Lokaltrafik vaknat i frågan och gått in som delägare med Scandinavian Biogas i ett produktionsbolag för att få gas till kollektivtrafiken i länet!
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 27, 2010

Nettomätning skapar incitament för hushållsproducerad el

Den första april i år infördes en inmatningslag som innebär att små elproducenter får mata in sin överskottsel i det nationella elsystemet utan nätavgift om inmatningen är lägre än den egna elanvändningen. Men det är otillräckligt och innebär att elproducenter som levererar mer el än sin egen elkonsumtion tvingas betala nätavgiften, vilket i praktiken motverkar en hushållning med den el som produceras. Miljöpartiets förslag är att istället ge mindre elleverantörer rätt till nettomätning så att den småskaliga elproducenten kan kvitta den överskottsel som levereras ut på elnätet vid hög elproduktion mot den el som köps in när den egna produktionen är låg. Läs mer i Uppsalademokraten.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 26, 2010

Svar på tal angående spårtrafik

Så har också mitt och Maria Gardfjells spårsvar publicerats i UNT. Spårtrafik är miljövänlig. Eldrift innebär att det inte blir några skadliga avgaser i gatumiljön och kommer elen dessutom från förnyelsebar elproduktion orsakar den inte heller några koldioxidutsläpp. Spårtrafiken är samtidigt bekväm, tillgänglig och snabb. Erfarenheten från spårtrafikstäder visar vidare att allt fler resenärer väljer kollektiva färdmedel om det finns spårtrafik, men också att spårvagnshållplatserna gör staden mer urban, det vill säga drar till sig arbetsplatser och butiker. Men framför allt: spårtrafiken är effektiv. Den kräver liten yta och kan transportera fler resenärer snabbt. Uppsala fortsätter att växa som stad och trafiksituationen blir allt svårare att klara utan spårtrafik.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 25, 2010

Kollektivtrafikens organisation fortfarande oklar

Den fråga som överskuggat allt annat under UL:s och UB:s strategidagar är förstås läckan i upphandlingsförfarandet och processen fram för att få till stånd en ny upphandling. Men i skymundan fanns ett annat problem; var beslutskompetensen över stadstrafiken ska finnas framöver. Processen att föra samman att samla beställaransvaret hos ett sammanslaget UL/UB har inte gått så enkelt som det borde, då Gatu- och trafiknämnden håller emot. Frågan kommer inte hinna lösas före valet, varför eventuella nya majoriteter får en surdeg att ta tag i. Något som måste göras omedelbart för att inte också nästa mandatperiod ska bli förlorade år.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 24, 2010

Äntligen får ärnaförespråkarna ett politiskt ansikte

Har just debatterat ärnafrågan i Radio Uppland med Magnus Åkerman (M). Det var inte helt lätt att hitta någon ärnaförespråkare som gick med på att debattera frågan offentligt, så ett stort tack till Magnus som ställde upp till debatt. Magnus huvudargument i debatten var att lågprisflyg på Ärna ger jobb. Det är ju inte alltid vad som sägs - när det är inom miljösammanhang som ärnafrågan lyfts heter det ofta att lågprisflyg på Ärna ska ersätta flyget i Västerås och/eller Skavsta - och läggs Västerås flygplats ner till förmån för Ärna blir det ju inte fler jobb. Men är Magnus linje rätt - att det handlar om ökat flyg totalt - är problemet ett annat: ökade koldioxidutsläpp. Med Green New Deal fixar vi nya jobb samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, i stället för moderaternas jobbpolitik som ger ökade koldioxidutsläpp.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 23, 2010

Stort saneringsarbete efter Carlgren (C)

Den gångna mandatperioden är unik. För första gången sedan 1970-talet har miljöpolitiken försvagats. En utveckling av principiella förstärkningar inom miljöområdet är därmed bruten:

* Anslagen till naturvård har sänkts rejält för första gången i svensk historia.

* Den akut hotade vargstammen har jagats mer än någonsin sedan fridlysningen.

* Strandskyddet har urholkats. Miljöbalken har luckrats upp på en lång rad punkter, med svagare miljö- och hälsoskydd som följd.

* Tidigare förbjudet och farligt bromerat flamskyddsmedel, som lagras i rovfåglar och människor, har legaliserats och får åter spridas i naturen.

* Skatterna på avfallsförbränning och flyg har tagits bort, med mer föroreningar och klimatpåverkan som följd.

* Skatten på handelsgödsel i jordbruket har tagits bort, vilket leder till ökad övergödning och värre algblomningar i Östersjön.

* Stöden till sanering av förorenade områden har minskat.

* Vattenfall har tillåtits investera i nya kolkraftverk.

* Utbyggnaden av järnvägar har prioriterats ner till förmån för motorvägsbyggen, däribland 27 miljarder till Förbifart Stockholm.

* Internationella svek, exempelvis genom att ge stöd till att exploatera Arktis, stöd till valjakt och motstånd mot en höjning av EU:s klimatmål.

Tillträdande miljöminister har ett stort saneringsarbete att utföra, och vad Carlgren skulle kunna uppnå under ytterligare fyra år förskräcker.
Läs mer i Uppsala Fria.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 20, 2010

Stoppa kostnadsövervältringen från stat till kommuner

Uppsalatidningen publicerar idag en artikel om hur den borgerliga majoriteten under fyra år finansierat statliga skattesänkningar genom att vältra över kostnader för staten på kommunerna. En av de viktigaste frågorna nästa mandatperiod är därför att bryta denna utveckling för att stärka kommunernas ekonomi och därmed verksamhet.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 18, 2010

Man är inte vad man kallar sig

Att Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna inte är demokratiska partier inser de flesta - namnen till trots. Men frågan är om inte Folkpartiet liberalerna gör sig skyldiga till samma typ av vilseledande namnmanöver - att partiet inte är så liberalt börjar en och annan medlem inse, och här är en som fått nog och bytt till ett grönt, liberalt parti efter FP-utspelet att utandsföda ska ha lägre löner och kortare föräldraledighet.
Affärsverksamhet bloggar

Lilla klimatboken bibliotekslästips

Upptäckte av en slump att Lilla klimatboken har varit med bland stadsbibliotekets lästips under sommaren. Den finns för övrigt på Studentbokhandeln och Celsiusbokhandeln för den som föredrar bokhandlar framför att köpa på nätet eller låna på bibliotek.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 17, 2010

Valstuga på plats!

Nu finns valstugan på plats på Stora torget, och den ivigs idag bl a med tal av Maria Wetterstrand 17.30. Nog första gången MP Uppsala har språkrörsbesök vid valstugeinvigningen. Redan vid 16 bjuds på tårta, så kom dit du också!
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 16, 2010

Draghjälp i spårtrafikdebatten

Jag och Maria Gardfjell har såklart också skickat in ett svar till UNT angående några bussbranschföreträdares påhopp på oss, men vi får idag också draghjälp i debatten från kollektivtrafikhåll.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 13, 2010

Dags för en trafikpolitik som ser bortom länsgränser

Radio Uppland rapporterar att på måndag upphör regiontrafikbolaget UL:s kort att gälla på SJ-tågen mellan Sala och Uppsala. Den som behöver åka både tåg och buss för att ta sig till jobb eller skola måste alltså ha två kort, vilket innebär en fördyring. Det är bedrövligt att kollektivtrafikspolitiken fortfarande har länsgränser som mer eller mindre oöverkomliga barriärer för pendlare. Arbetsmarknadsregionerna är sedan lång tid tillbaka större än länen, många arbetar i ett län och har sin bostad i ett annat. Då måste kollektivtrafikkorten anpassas efter det! Att komma till rätta med dagens vattendelare mellan nationell trafik och ett stort antal länstrafikhuvudmän är en av en tillträdande rödgrön regerings viktigaste frågor.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 12, 2010

Finn fem fel?

Lite skämtsamt tycks det som om Mattias Sjölund praktiserar en ny variant av leken finn fem fel på UNT:s debattsida. Lösningen är:
1) De rödgröna föregriper inte en rättslig prövning utan redovisar före valet utfallet av en rättslig prövning med stöd i Miljöbalken. Att vissa allianspartier inte vill redovisa ställning före valet kan inte ligga de rödgröna till last.
2) Uppsala Airport har inga förutsättningar att skapa Europas grönaste flygplats, faktum är att verksamhetsansökan inte innehåller någonting som flyttar fram positionerna, tvärt om har man försökt hitta så billiga lösningar som möjligt.
3) Flygplatsfrågan är en lokal fråga, i den första instansens miljöprövning borde just lokaliseringen varit i fokus - och det är ett skäl till att regeringen i överprövningen måste komma till en annan slutsats än Länsstyrelsens miljöprövningsdelegation.
4)Processen kring lågprisflyg har redan kostat skattebetalarna en del, och påtaglig risk finns att det kommer gå skattemiljoner till verksamheten om den kommer till stånd, oavsett vilka utfästelser som görs i det här läget från Uppsala Airport.
5)Frågan om framtida utveckling av området är inte bortsopad en gång för alla av försvarets beslut att ha kvar verksamhet framöver. Vad som händer med försvarsflyget om 10 eller 20 år vet ingen - däremot har området låsts fast för mycket lång tid framöver om lågprisflyg tillåts etableras på Ärna.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 11, 2010

Märkligt av krav

Varje intresseorganisation som får ett politiskt parti att säga att partiet politiskt ska verka för att förverkliga intresseorganisationens idéer borde rimligtvis jubla. Så inte krav. Istället kritiserar man MP:s valaffisch med en eko-tomat, varpå partiet drar tillbaka affischen. Nåväl, det ändrar inte politiken och att MP:s politik gynnar ekologiska livsmedel torde de flesta veta ändå.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 10, 2010

Linnédag på Fyrishov

Idag har Fyrishov Linnédag, och den självklara länken mellan Linné och Fyrishov är så klart MP:s politik - med ena benet i vetenskap/biologi/ekologi och andra benet i folkhälsoinsatser. Så det är passande att ta tillfället i akt att kombinera valkampanj med bad! Att Fyrishov dessutom har varit på bettet att utveckla smarta energilösningar gör inte kombinationen sämre.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 09, 2010

Folkpartiet lägger om kurs i grönområdesfrågan?

UNT-debatt anför representanter för FP att man nu vill ha en prakplan för Uppsala. Frågan som reses är om partiet gör 180 grader omkast i sin politik, eller om det bara är läpparnas bekännelse så här inför valet?
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 06, 2010

Bussbranschen behöver inte vara rädd

Företrädare för bussbranschen ger i UNT idag intryck av att vara rädda för att spårvägssatsningar i Sveriges större städer skulle ge branschen överlevnadsproblem. Men de behöver inte vara rädda. När vi dubblerar kollektivtrafiken sker det inte bara med spårtrafik, det behövs också bussar. Spårtrafiken är bäst i stråk där väldigt många resenärer ska resa, men kan aldrig klara en större yttäckning. Där kommer bussen att behövas i en större utsträckning än idag.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 05, 2010

Köpa kolkraftverk ingen bra affärsidé

Centern gör nu helt om och vill sälja de kolkraftverk som Vattenfall, med ansvarig minister Maud Olofssons goda minne, köpte i början av mandatperioden. Miljöpartiet har både denna och tidigare mandatperioder naturligtvis av miljöskäl varit motståndare till att Vattenfall köper fossileldade kraftverk utomlands. Men nu visar det sig att det även ekonomiskt varit riktigt dåliga affärer. De senaste köpen, inte minst av holländska Nuon som kostat Vattenfall nästan 100 miljarder, har kraftigt försämrat Vattenfalls ekonomi och gär att bolaget de kommande åren har ekonomiska problem. Därför vill Centern nu sälja ut en del utländska tillgångar, och det blir sannolikt till ett lägre pris än vad man köpte dem för. Om det nu finns någon alls som vill investeria i kolkraft när inte ens Olofsson och Carlgren längre vill...
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 04, 2010

Slutspurt igång

Har just avklarat första valrörelsedebatten och valslutspurten får därmed anses vara igång, även om det dröjer ytterligare två veckor innan MP:s valstugan öppnar med en riktig valkampanjstart. I dagens debattämne förvånande centern med att deklarera att man så här några veckor före valet inte har någon uppfattning i ärnafrågan och att man helst såg att frågan inte prövades politiskt. Att centern aldrig lär sig att väldigt få väljare attraheras av partier som inte tycker något. Eftersom de i en ev borgerlig regering ändå kommer ställa sig bakom lågprisflyg på Ärna vore det smartare att berätta det.
Affärsverksamhet bloggar