fredag, december 19, 2008

Vit jul även för mig

UNT skriver om uppsalapolitiker som undertecknat IOGT-NTO:s kampanj Vit Jul, dvs att lova avhålla sig från alkohol under julhelgen. Jag finns inte med i uppräkningen, kanske eftersom jag aldrig dricker alkohol och då naturligtvis inte heller under julen - men för tydlighets skull vill jag passa på att framhålla att också jag skrivit under. Om alla som bekymrade sig över de problem som alkohol medför för andra avstod att också dricka för egen del, skulle det inte uppstå några alkoholrelaterade problem.
Affärsverksamhet bloggar

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man kan ju missbruka allt möjligt, shopping, godis, sex o.s.v, men allt detta kan man ju inte begära att det ska försvinna från jordens yta, även om det skulle vara det bästa sättet att få dessa olika medels missbrukare att sluta med sitt missbruk. Kort sagt, att lösa problem genom att försöka ta bort dem kan nog bli lite trixigt.

Du gillar inte alkohol, det ger dig ingenting och därför är det ingen sak för dig att avstå ifrån
alkohol. Därifrån förutsätter du att det är en baggis för alla andra också att skippa alkoholen.
Men om man nu sätter sig in i andras situationer, så är det ju så att för många är det en liten krydda i tillvaron, till exempel för folk som har som hobby att utforska olika viner eller för grabbarna som tillsammans dricker några fotbollsöl.
Att de som dricker måttligt som en liten livsnjutning utan att det blir missbruk, helt plötsligt begärs upphöra, är mycket begärt, att de dessutom skuldbeläggs för andras missbruk, vad är egentligen
det för typ av argument?

Jag är inte heller något fan av alkohol så det här skriver jag inte för att försvara ett eget drickande.

8:53 em  
Blogger Niclas Malmberg said...

Jag håller helt med - det är inte lätt att få stopp på alkoholmissbruk, de försök som gjorts har ofta slutat i förskräckelse. Jag skriver ju inte heller att det är en baggis, utan enbart att "Om alla som bekymrade sig över de problem som alkohol medför för andra avstod att också dricka för egen del, skulle det inte uppstå några alkoholrelaterade problem." Det är ett faktum som väl inte går att motbevisa, dvs om ingen dricker alkohol som uppstår inga alkoholrelaterade problem.

9:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home