torsdag, december 11, 2008

Märkligt kommunstyrelsemöte

För första gången under mandatperioden missade jag igår några minuter av ett kommunstyrelsemöte; då jag var tvungen att hinna med 16.19-tåget för att hämta min dotter när hon slutade sin körrepetition. Kommunstyrelsens rutin är att dagordningen först gås igenom med möjlighet för alla att lägga yrkanden, och efter en paus klubbas sedan besluten. Pausen blev ovanligt lång - pga stort tårtkalas - och därför hann jag inte stanna under hela beslutsfasen och missade de tre sista beslutspunkterna. Vad som hände när jag gick vet jag försås inte; men Ilona Szatmari Waldau skildrar skitsnacket här. Innan dess hände också en märklighet - centerpartister och moderater har ju vi flera tillfällen framhävt att de vill att en del av konsert- och kongressbolagets verksamhet ska läggas ut på entrepenad. När jag nu testade ett sådant yrkande röstade samtliga borgerliga ledamöter (och så klart s och v) nej till detta, och från borgerligt håll hävdades samtidigt att om man som ledamot av en bolagsstyrelse går till votering på ett yrkande som en styrelsemajoritet röstar ner måste man avgå ur styrelsen. Den moderata frustrationen av att bli ertappade med att säga en sak men agera på ett annat sätt känner inga gränser!
Affärsverksamhet bloggar