torsdag, april 02, 2009

April, april

Gårdagens inlägg var självklart ett aprilskämt! Det var det absolut dummaste jag kunde komma på, så jag trodde att det skulle vara fullständigt uppenbart för alla, och beklagar om det inte var det. Utifrån de kommentarer jag fick törs jag aldrig mer skämta på min blogg!

Vad som alltså inte är ett aprilskämt, även om det kan låta så, är att Uppsalabuss idag hade bolagsstämma där det står klart att bolaget inte avvecklas! Den borgerliga majoriteten ägnade först ett år och en massa utredningsresurser till att försöka sälja Gamla Uppsala Buss. När inte det gick utan stora förluster för kommunen gick man vidare för att istället avveckla Uppsalabuss. Ytterligare ett års utredningar, med slutresultat att bolaget blir kvar som tidigare, eftersom trafikavtalet med Gamla Uppsala Buss annars går förlorat - vilket oppositionen hela tiden påpekat! Förhoppningsvis läggs kommande utredningsresurser på att utveckla trafiken, inte på att försöka avveckla bolag. Vad som också låter som ett aprilskämt, men inte heller är det, är att i desperationen över att hitta ett sätt att verkligen avveckla Uppsalabuss seglade ett förslag upp om att inrätta ett nytt bolag, flytta över trafikavtalet till det, och sedan föra över Uppsalabuss till UL. Voila - då skulle majoriteten kunna uppvisa att man faktiskt gjort sig av med Uppsalabuss, men då utan att ha reducerat antalet kollektivtrafikaktörer, utan istället ha fått ett Nya Uppsala Buss på halsen. Förslaget förkastades dock snabbt till papperskorgen.

Tycker du att Uppsalas kollektivtrafikorganisation verkar rörig? Det är du nog inte ensam om, inte utan att jag funderar på att börja arrangera kurser i hur organisationen ser ut...
Affärsverksamhet bloggar