fredag, oktober 30, 2009

Studie i trist debatteknik

Mohamad Hassan vann Folkpartiets provval och kan därmed kommat att bli partiets kommunalrådskandidat 2010. Vore jag folkpartist skulle jag föredra att ha kvar Karolina Hilding och vända mig mot Hassans trista debatteknik. I den fullmäktigedebatt jag hade mot Hassan i måndags angående förändringarna av sjukförsäkringssystemet prickade Hassan in en lång rad grepp som inte hör hemma i en saklig debatt. Gå in och lyssna och förskräcks. I inlägg ett försöker Hassan flytta fokus från diskussion om dagens situation genom att peka på vad han menar är socialdemokratiska historiska tillkortakommanden. När han inte får mig att bemöta sådana för debatten irrelavanta uppgifter försöker han i sitt andra inlägg att dränka fullmäktige i statistik från 90-talet fram till 2008, som alltså inte heller har med frågeställningen om situationen 2009 att göra, samt att lägga ord i min mun som jag aldrig sagt (att alliansen inte skulle ha "koll på läget" - huruvida de har koll eller inte har aldrig varit kritiken, problemet är vad människor får utstå när de stramar åt försäkringssystemet). När inte heller lyckas med det greppet drämmer han i sitt tredje och sista inlägg till med att lägga ytterligare ord i min mun (att jag inte skulle tro på hans uppgifter att kommunens underskott om 48 mkr för försörjningsstöd till mycket liten del handlar om övervältringskostnader från staten) samt i en och samma mening hävda att jag "har fel som vanligt" och uttrycka sig i termer som inte kan uppfattas som annat än att Hassan menar att arbetslösheten inte har ökat i Uppsala under året, dvs fullständigt vilseledande. Efter debatten stod det klart för Hassan att jag inte alls haft fel i mina inlägg, men den offentliga ursäkt jag bett Hassan om har ännu inte kommit.
Affärsverksamhet bloggar

2 Comments:

Anonymous Astrid said...

Förfärligt att höra Hassan raljera. Saknar gubben helt empati? Jag skäms för att berätta att jag röstat på folkpartiet i två val. Kommer aldrig att göra det igen!

9:33 fm  
Anonymous Magnus said...

Håller helt med. Som gymnasielärare är jag grymt besviken på Mohamad Hassan. För några år sedan lovade han ju avgå, jag väntar fortfarande på att han ska hålla det löftet!

1:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home