torsdag, februari 28, 2008

Nu öppnar majoriteten åter för nya broar över fyrisån

UNT skriver idag om de bilbroar som den borgerliga majoriteten nu drar igång planering för. Bakgrunden är gårdagens kommunstyrelsesammanträde, då beslut togs om att utlysa en idétävling för utvecklingen av Uppsalas centrala åstråk. I underlaget för idétävlingen anges bland annat att nya broar i partiet Islandsbron-Kungsängsleden, respektive som länk mellan Gottsunda och Bergsbrunna ska prövas. Nya bilbroar över Fyrisån prövades och avslogs med bred majoritet vid behandlingen av trafikplan 2006. Det är tråkigt att de borgerliga partierna inte längre står fast vid en sådan ståndpunkt, utan nu öppnar för att lägga stora investeringsresurser på strukturer som leder till ökade utsläpp av växthusgaser. Varje investeringskrona som går till projekt som ökar utsläppen av växthusgaser är felaktig. I stället borde dessa investeringsmedel användas till projekt som minskar utsläppen, till exempel spårburen kollektivtrafik!
Affärsverksamhet bloggar

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är naivt att tro att avstängda vägar eller broar automatiskt leder till minskad bilftarik. Verkligheten är mer komplex än så. I vissa fall kan ett öppnande för biltrafik leda till MINDRE utsläpp, eftersom onödiga kringkörningar undviks. Det är inte så enkelt som att bilförare ställer bilen hemma på grund av att vägar blir enkelriktade eller avstängda. ANturligtvis skall biltrafiken begränsas, men det strävan måste vara att göra det på ett sätt som knyter an till den verklighet bilism och bilförare lever i. Niclas Malmberg har själv inte körkort, så det är i och för sig helt i sin ordning att han inte vet hur en bilförare tänker. Men han borde kanske sätta sig in i det, om han alls skall nå trovärdighet.

2:01 em  
Blogger Niclas Malmberg said...

En märklig kommentar laddad med felaktigheter.

1) Jag har körkort.
2) Min blogg handlade inte om att sänga av broar, utan att inte bygga en ny bro vid Studenternas idrottsplats.
3) De analyser som Gatu- och trafikkontoret gjort över konsekvenserna av en sådan bro är att trafiken skulle öka, både totalt och i Uppsalas stadskärna, eftersom många som idag använder Kungsängsleden skulle försöka gina genom staden - trots att det både ställer till mer besvär i stadsmiljön och sannolikt inte går snabbare.

Bra med kommentarer, men bättre om det finns någon som helst relevans i det som sägs...

10:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Niclas

Hur har politikerna tänkt sig att dessa broar ska se ut? Ska de vara öppningsbara eller ska de vara tillräckligt höga för att låta båtar som M/S Kung Carl Gustaf, Sunbeam m.fl. gå under?
Om det ska vara fasta broar så måste dessa broar vara tre gånger så höga som Kungsängsbron för att inte skära av farleden. Blir det öppningsbara broar så blir det inte lättare än i dagsläget med broöppningar. Man ringer kommunen som i sin tur ringer ett vaktbolag som skickar någon att öppna broarna. Vid broöppning blir det snabbt bilköer som sträcker sig till närmaste korsning.
Broöppning måste beställas en timme innan och det händer att brovakterna åker till fel bro eller inte kommer i tid.
Hur har politikerna egentligen tänkt sig att Uppsala ska se ut i framtiden? Finns det plats för sjöfarten eller ska turister och Uppsalabor nöja sig med att gå längst ett tomt "lerdike"?
Ska turisterna istället simma till Skokloster?

Du får gärna ta upp denna fråga med dina kolleger. Jag förmodar att ni inte ens har tänkt på att även Fyrisån är trafikerad.

8:52 fm  
Anonymous Anonym said...

Låt inte Uppsalas politiker leka sönder en av sveriges äldsta farleder genom att skära av med broar.
Det är en turistattraktion att kunna segla så långt in i sverige, förbi Björkö (Birka), Sigtuna (sveriges äldsta stad), Skokloster (kanske sveriges vackraste slott)och slutligen hamna i Uppsala, med sin gamla kulturhistoria.
Under semestertid hittar man segelbåtar med bl.a finska, danska, tyska, och norska flaggor mitt i Uppsala vid Stadsträdgården.
Fyrisån blir levande.

Om man tänker i ett större perspektiv så är det dumt att förstöra chansen att återuppta det mest miljövänliga transportsättet, nämligen sjöfarten.
Kajen är gammal och har kostat ofantliga pengar att bygga, men den kommer att hålla långt fram i tiden, då vi förhoppningvis kommer att inse att det inte längre är ekonomiskt med lastbilstransporter pga höga bränslepriser.
Lägg tillbaka den korta rälsförbindelse som en gång har gått fram till kajen, resten finns redan några hundra meter bort och leder till industriområdet, där allt fler handlar och där det byggs ut för fullt med nya affärer m.m. Rälsen används än idag för transporter mellan centralstationen och industriområdet.
Det är löjligt lite last man får med i en lastbil jämfört med ett fartyg.
Det har gått spannmålsbåtar med 770 kubikmeter lastutrymme upp till Uppsala.
Räkna ut hur många lastbilslaster det är. Fundera över skillnaden i bränsleåtgång mellan de olika transportsätten.
Mer behöver man inte säga.
Det finns inga "gröna" transportsätt, men sjöfarten är det närmaste man kan komma.

3:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home