Spårtaxiseminarium
Förra veckans seminarium om energieffektivt byggande följs idag och imorgon upp av ytterligare ett seminarium: om spårtaxi, eller Public Rapid Transport (PRT). Ett grundläggande budskap vid båda seminarierna är att det inte är de tekniska resurserna som saknas för att minska koldioxidutsläppen, det är mod från politiker och näringsliv att satsa på nya tekniska lösningar som saknas. Ett flertal företag som arbetar med att utveckla PRT (dvs inte bara Vectus som bygger en testanläggning i Uppsala) var på plats på seminariet och berättade varför just deras teknik var den bästa. Ska kabinerna hänga eller vila på spåren? Ska det finnas plats bara för två personer i ett fordon, eller är fyra eller sex att föredra? Många frågor återstår - men en av de grundläggande frågorna som ställdes vid konferensen var huruvida det är angeläget att från politiskt håll driva fram en standardisering, eller om det är bättre att låta alla olika tekniker som nu florerar fortsätta att växa fritt. Gunnar Hedberg (m) öppnade seminariet med att ge en historisk beskrivning av Uppsalas utveckling från 1200-talet och fram - ett anförande som går att damma av i alla lägen, oavsett om det är nyvalda politiker eller åhörare från hela världen som lyssnar. Det var ju bra att han i alla fall inte började med att, som i en tidigare insändare, slå fast att spår mellan domkyrkotornen vore så anskrämligt att PRT omedelbart måste avföras som teknik...
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home