onsdag, oktober 31, 2012

17 års politisk kamp över?

Hur länge Miljöpartiet drivit frågan om fler gågator i Uppsala vet jag inte, förmodligen sedan starten i början av 80-talet. Min politiska kamp i frågan började när jag tillträdde i Centrala stadens kommundelsnämnd januari 1995. Till min förvåning fick jag omedelbart nämndens ordförande, Allan Billås (S), positivt inställd - och den då rödgröna majoriteten tog beslut, förmodligen med reservation från de borgerliga partierna. Det var bara ett krux. Kommundelsnämnden hade inte beslutsmandat i frågan, och i dåvarande tekniska beställarnämnden blev det stopp. Har sedan fortsatt lyfta frågan på olika sätt, och 2001 genom att gå ut och fråga de enskilda handlarna i Uppsala city hur de såg på att utveckla stadens bilfria områden. Många var positiva, men trycket var inte tillräckligt massivt för att det skulle räcka till för att skapa politisk majoritet. Möjligtvis var greppet för stort och partiet gick därför förra mandatperioden med den mer konkreta frågeställningen till dels handlarna på Svartbäcksgatan och dels handlarna på Dragarbrunnsgatan om de ville att just "deras" gata skulle bli bilfri. Nu var det förkrossande majoritet vid båda gatorna som var positiva, och särskilt stort var stödet på Svartbäcksgatan, där enbart fyra handlare inte kunde tänka sig en sådan lösning. Trots det var den då borgerliga majoriteten inte beredda att fatta beslut i frågan. Men nye KS-ordföranden, Fredrik Ahlstedt (M) tycks vara det enligt ett utspel igår. Måhända är 17 års politiska kamp för att få fler gågator i Uppsala nu över? Väntar väl med att ta bort frågetecknet till dess Svartbäcksgatan mellan biblioteket och Linnéträdgården är invigd som gågata.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, oktober 30, 2012

Regeringens huvudbry i ärnafrågan tycks stort

Regeringen har nu beslutat att skicka ärnafrågan på ytterligare remiss till Uppsala kommun, Uppsala Vatten m fl. Det som egentligen ska vara en slutgiltig juridisk prövning tycks bereda regeringen stort huvudbry. När Fredrik Reinfeldt besökte Uppsala förra mandatperioden och fick frågan vad han ansåg om lågprisflyg på Ärna svarade han att det lyckligtvis inte var en fråga som rörde regeringen utan skulle hanteras lokalt. I det fick han i och för sig fel eftersom frågan nu ligger på regeringens bord, men att kommunen nu får ytterligare ett tillfälle att yttra sig får väl anses ligga i linje med hans tidigare ovilja att svara. Om regeringen följer alliansmajoriteten i Uppsalas positiva linje kan de nu hävda att de låtit lokalpolitiken fällt avgörandet och frånsäga sig en del ansvar, men det är egentligen en absurd hållning. Miljörätten måste ju gälla lika oavsett lokala politiska majoriteter, något utrymme för regeringen att skippa lagstiftningen bara för att lokala partikompisar tycker något kan helt enkelt inte få finnas.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, oktober 29, 2012

Trafikverket gör om, får se om det blir rätt

Den 17:e augusti skrev jag på bloggen "Gör om, gör rätt" angående Trafikverkets då framtagna förslag för väg 55, infarten till Uppsala. Och nu står det i alla fall klart att Trafikverket backar och tar fram ett nytt förslag. Men det återstår att se om det blir ett vettigt förslag den här gången...
Affärsverksamhet bloggar

fredag, oktober 26, 2012

Lokal opinionsundersökning

Tycks som Miljöpartiet lokalt i Uppsala går fram ytterligare i förhållande till valresultatet 2010. I alla fall om man får tro den opinionsundersökning Moderaterna beställt, där 500 Uppsalabor svarat på vilket parti de skulle rösta på om det var val idag. Resultatet visar (M) 29,8 (S) 29,2 (MP) 13,1 (FP) 9,5 (V) 7,2 (C) 3,5 (SD) 2,9 och (KD) 2,8. Undersökningen stämmer väl med min allmänna känsla, även om Centerns sympatisörer nog kan komma att splittras upp i ytterligare stöd för såväl (M) som (MP).
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, oktober 25, 2012

Om insyn i externa skattefinansierade verksamheter

På måndag behandlar kommunfullmäktige en motion om att ställa krav på meddelarfrihet och offentlighetsprincip i privata verksamheter som finansieras med skattepengar. Helt klart har dagens system med meddelarfrihet skapats utifrån en verklighet där kommunerna är utförare av väldfärdstjänster, och lagstiftningen har helt enkelt inte uppdaterats i takt med att kommunerna nu i större och större utsträckning köper välfärdstjänster av externa utförare. Ändå vill den borgerlige majoriteten inte bifalla motionen. De som är mest positiva till privata utförare borde väl vara mest angelägna om att dessa ges likvärdiga förutsättningar som kommunala utförare? Erik Pelling (S) skriver i Uppsala Fria om saken.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, oktober 24, 2012

Ärnafrågan åter i hetluften

Ärnafrågan förväntas snart landa på regeringensbord och debatten kring lågprisflyg på Ärna skjuter åter i höjden, Handelskammaren och Uppsala Air vädrar måhända luft under vingarna - i alla fall har de lyft frågan på debattsidan i såväl UNT som Uppsalatidningen. Alla mothugg har inte givits utrymme i UNT, varför Uppsala Fria nu publicerat ett par. Utöver sakfrågan i sig visar det lite av vikten att ha flera lokala debattfora.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, oktober 23, 2012

Centern fortsätter vingla fram i fördubblingsfrågan

Det är inte lätt att veta var Centern och alliansen står i frågan kring kollektivtrafikens fördubblingsmål. Någon långsiktig strategi har man i alla fall inte, när beskeden blir olika varenda gång kollektivtrafiknämndens ordförande Johan Örjes (C) öppnar munnen. I dagens UNT är jag emellertid uppmuntrad över att senaste beskedet är att man i praktiken står bakom fördubblingsmålet även om man inte ville fatta beslut kring det.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, oktober 19, 2012

Ny klimatdebattvåg?

Att klimatfrågan hamnat så långt ner på listan över de frågor som debatteras är oroande. Utan en offensiv debatt i klimatfrågan, utan brett engagemang från allmänheten, blir det inte heller någon vidare fart på klimatpolitiken, inga kraftfulla beslut. Regeringen tycks mest snegla på vad en majoritet av folket önskar - utan att drivas av så mycket egen ideologi - och skulle nog kunna radikalisera sin klimatpolitik om det funnes ett tryck. Att frågan hos vissa politiker helt fallit bort från dagordningen stod tydligt vid gårdagens kollektivtrafiknämndsmöte, när en kristdemokrat plötsligt tog till orda och tyckte att det var skandal att landstinget i Uppsala går före inom biogasområdet - men lyckligtvis utan att det påverkade den av övriga påhejade strategin för fasa bort dieselbussarna helt till förmån för biogas. Nå, Uppsala Fria fortsätter att prioritera klimatfrågan och i veckans nummer skriver Helena Leander (MP) om MP:s klimatpolitik i riksdagen. Inlägg i klimatfrågan från andra partier framöver kan utlovas.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, oktober 18, 2012

Dags för enhetstaxa!

Kollektivtrafiknämnden följer idag upp det tidigare beslutet om att ändra UL/SL-pendelns trafikering med beslut om ny taxestruktur. SL kommer i december köra hela vägen till Uppsala, medan UL svarar för trafiken norr om Uppsala. Det blir en förbättring för de allra flesta, dvs resenärer från Uppsala kan kliva på sitt tåg och åka hela vägen till Södertälje utan byte. Men för resenärer som startar sin resa norr om Uppsala och ska till Knivsta, Arlanda eller Upplands Väsby blir det tvärtom en försämring - tidigare har man kunnat göra resan utan byte, nu tvingas man byta tåg i Uppsala. Miljöpartiet lanserar därför ett motförslag vid dagens nämndsammanträde: enhetstaxa, samma pris för UL/SL-kort, oavsett om du reser till Stockholm från Tierp eller Knivsta.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, oktober 10, 2012

Inga svar från regeringen om järnvägen Uppsala-Stockholm

I dagens nummer av Uppsala Fria skriver Maria Gardfjell (MP) om behovet av utbyggnad av järnvägskapaciteten mellan Uppsala och Stockholm. Varför Sveriges två mest trafikerade järnvägsstationer, och med den i särklass största tågpendlingsförbindelsen mellan sig, inte prioriteras i regeringens järnvägssatsningar är en gåta. Möjligtvis vet inte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svård (M) heller varför regeringen prioriterar som den gör - i vilket fall har jag under snart två veckors tid försökt få henne att ge svar på frågan, men bemöts av tystnad. Om regeringen har beräkningsunderlag som visar vilka järnvägsstråk som är viktigast att satsa på först, nu när man trots allt lyfter järnvägsinvesteringar i budgeten, borde man väl vara angelägen att berätta om detta underlag? Eller är det helt enkelt så att de regioner som skrikit mest har fått komma först, och uppsalabänken varit för hovsam?
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, oktober 03, 2012

Laddat första nummer av Uppsala Fria

Kan tipsa om flera intressanta debattartiklar i "mitt" första nummer som debattredaktör på Uppsala Fria. Stig-Björn Ljunggren skriver om hur bredbandsutbyggnad på landsbygden knappast kan förväntas hindra urbaniseringen, Johan Edstav (MP) om varför landstingsmajoriteten skrotade kollektivtrafikens fördubblingsmål och under rubriken Universitets byggplaner vid Botan oroar uppmanar Katarina Barrling och Eric Bylander universitetsledningen att tänka om angående den planerade nya förvaltningsbyggnaden. Ser nu att den senare frågan redan har hunnit uppmärksammas på riksnivå, dvs Svenska Dagbladet uppmanar till folkstorm i Uppsala. När konservativa och radikala agerar samfällt borde det väl kunna ge resultat?
Affärsverksamhet bloggar