torsdag, mars 29, 2012

MP-framgångar i regionförbundets remissvar på kapacitetsutredningen

"Tvärtemot bör avgifter för användningen av vägtransportsystemet kunna utvecklas på hårt belastade sträckor, särskilt i anslutning till storstadsområden. Erfarenheter visar att nya väginvesteringar sällan löser trängselproblem, utan istället tenderar att öka trafiken. Åtgärder som trängselskatt, variabla hastigheter, separata körfält för kollektivtrafik, utveckling av cykelvägnätet mm är lösningar som med fördel kan utvecklas och användas i större omfattning." Ett utsnitt ur MP:s partiprogram? Nej, Regionförbundets svar på kapacitetsutredningen, undertecknat Cecilia Forss (M). Trodde inte dagen då Moderaterna tog ställning FÖR trängselskatter i Uppsala skulle komma så snart - ibland går det fortare i politiken än annars.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, mars 21, 2012

Ansökan om tågplats för upptåg Uppsala-Sala inlämnas till Trafikverket

Om allt går som det ska beslutar kollektivtrafiknämnden i Uppsala län imorgon att lämna in tåglägesbeställning till Trafikverket för trafikering med regionaltåg på sträckan Uppsala-Sala. Trafikstart är planerad till december 2012, med timmestrafik i rusningstid måndagar-fredagar, och tvåtimmestrafik däremellan. Miljöpartiet har i tio år förespråkat en regionaltågstrafiklösning till Sala, så det är fantastiskt att vi nu får en sådan förbindelse etablerad! Men på grund av kapacitetsbrister på Dalabanan kommer tåget inledningsvis enbart stanna i Uppsala, Morgongåva, Heby och Sala, inte i Vittinge, Järlåsa, Vänge och Librobäck som varit tanken i Miljöpartiets ursprungliga förslag. Det är alltså långt ifrån så bra som det ska bli till sist, men varje steg i rätt riktning är ett vunnet steg.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, mars 16, 2012

Oenighet om tillsättningar i programbolagen

Förvaltningsstiftelsens styrelse var i år tyvärr väldigt oenig om tillsättningarna av ledamöter till programbolagens styrelse. Med en rösts övervikt fick den nye ordföranden igenom sitt förslag - och faktum är att om de två frånvarande ledamöterna varit på plats är det osäkert vilket förslag som skulle ha fått majoritet. För min del har jag första gången tvingats lämna en reservation i form av ett särskilt yttrande i förvaltningsstiftelsestyrelsen: "Tillsättningen av ledamöter i programbolagen måste ske med stor noggrannhet och med ett långsiktigt perspektiv, utifrån de kriterier riksdagen fastställt för styrelsernas sammansättningar. Så har inte varit fallet vid årets tillsättningar. Tvärt om har processen präglats av nyckfullhet och tvära kast från ordförandens sida, vilket vid beslutssammanträdet utmynnande i en plötslig presentation av CV för en kandidat, såväl som ny argumentation kring situationen i de nu befintliga styrelserna. Resultatet av denna ad hoc-hantering har tyvärr blivit att Förvaltningsstiftelsen i år misslyckas såväl med uppdraget att uppnå enighet inom sig, bred samhällsförankring i alla de aspekter som riksdagsbeslutet pekar på, och en jämställd styrelse vad avser Sveriges television. Jag förutsätter att hanteringen kommande år sker mer professionellt och att det som skett i år är resultatet av den brist på rutiner som naturligen finns i och med att såväl ordföranden som flera ledamöter är helt nya i Förvaltningsstiftelsen."

Betonas skall att det inte är misstroende mot nyinvalda i programbolagen utan processen vid tillsättningarna och det faktum att Förvaltningsstiftelsen inte följer riksdagsbeslutet som är motivet till reservationen.
Affärsverksamhet bloggar

söndag, mars 04, 2012

Har Örjes övergivit 50-50-tanken?

Svarar idag på UNT-debatt angående alliansens höjning av busspriserna att från Miljöpartiets sida är vi särskilt besvikna då Örjes som nyvald ordförande i kollektivtrafiknämnden framhöll en 50-50-finansiering av kollektivtrafiken som önskvärd, det vill säga att resenären betalar halva kostnaden och landstinget står för andra halvan. Men i den praktiska politik som Örjes nu driver kommer vi än längre ifrån ett sådant mål. Varför har Örjes ändrat uppfattning i frågan, för att nu i stället förespråka lägre subventioneringsgrad?
Affärsverksamhet bloggar