fredag, juli 03, 2009

Provval till Miljöpartiets listor

Presentationerna inför provvalet till Miljöpartiets listor i valet 2010 ska nu vara inlämnade, och en spännande medlemsomröstning drar snart igång. Vad jag förstår kandiderar både Rickard Malmström och Maria Gardfjell i nuvarande fullmäktigegrupp till att bli nytt kommunalråd, och därutöver finns minst ytterligare en kandidat, Anna Norrman. Själv kandiderar jag till riksdagslistan och har lämnat in denna presentation:

De områden jag i första hand prioriterar är trafik- och energipolitik. Miljöpartiet måste driva på i klimatfrågan och övriga stora miljö- och naturresursfrågor, om vi ska få till stånd en omställning till en hållbar utveckling. För att lyckas med det räcker det inte att lägga kraftfulla och välmotiverade åtgärdsförslag. Vi måste också dels ha stor lyhördhet gentemot andra politiska partier, för att hela tiden kunna flytta fram positionerna och uppnå vad som är politiskt möjligt, och dels förmå formulera politik som är intuitivt greppbar, för att kunna nå ut i massmedia och därmed verka opinionsbildande och skapa engagemang för vår politik. Sällan är andra politiska partier så intresserade av att stödja grön politik som när de uppfattar att det finns stort tryck i frågorna! Ambitionen måste vara att ingå i en regering efter valet. Men det kräver stor skicklighet i att verkligen få den förda politiken grön. Samverkan med andra partier får aldrig innebära att vi accepterar beslut som leder fel.

Jag tycker mig under åren ha lärt mig mycket kring både hur man får gehör för sin politik hos övriga partier, oavsett majoritets- eller oppositionsroll, och hur man kan arbeta medialt för att få bra genomslag. Jag ser det som angeläget att MP:s riksdagsledamöter utnyttjar rollen som länsföreträdare i riksdagen, inte ”bara” som partirepresentant, genom att föra ner riksfrågor till regional och lokal nivå. De partier vars riksdagsledamöter agerat så har haft oerhört stort företräde gentemot övriga partier i lokal och regional media.

Spårtrafikfrågan var politiskt död i Uppsala när jag började arbeta med den på allvar 2002. Nu går det lokala arbetet vad gäller att utforma spårtrafik på räls. Men finansieringsfrågan kvarstår, och här vill jag i riksdagen agera för statliga stöd till lokala spårsystem. Utvecklad energipolitik för att stimulera utbyggnad av bland annat vindkraft och biogas är andra frågor jag vill prioritera i riksdagen. Jag arbetade på riksdagskansliet 1995-2001, i huvudsak som handläggare i EU-frågor, men också med bl a medie- och kulturpolitik, och har därför god kunskap om riksdagsarbetets ramar och möjligheter.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, juli 02, 2009

Snurrigt värre kring upphandling av revisorer

Imorgon har Stadshus AB ett extra styrelsemöte för att göra om beslut om upphandling av revisorer. Jag har ju tidigare kritiserat Gatu- och trafinämndens upphandlingsrutiner, men tyvärr har även Stadshus AB brustit i upphandling av revisorer till de kommunala bolagen. Ärendet till styrelsen som sådant är sekretessbelagt, men vad som kan sägas är att styrelsens beslut i april om revisorer överklagades och kommunen förlorade, på grund av att nya kriterier som inte funnits med i upphandlingsunderlaget införts i poängbedömningen under en rubrik. Oavsett vilken revisionsbyrå som styrelsen denna gång väljer, riskerar beslutet att överklagas, så en stor del av året kommer att gå innan det blir klart vilka som faktiskt har uppdraget att revidera bolagens verksamhet!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, juli 01, 2009

Förbud mot dubbdäck på Kungsgatan

Gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlind (FP) aviserar att majoriteten kommer att utnyttja den möjlighet som öppnas för kommuner genom att införa förbud mot dubbdäck på Kungsgatan. Det är utmärkt, men förbudet borde vidgas till att gälla alla de gatusträckningar där miljökvalitetsnormerna för partiklar överskrids eller är nära att överskridas. UNT:s artikel väcker många känslor, ingenting får vissa att reagera så som inskränkningar mot biltrafikanter. Men att hävda att det är att prioritera miljö framför trafiksäkerhet med dubbfritt är ett felaktigt synsätt. Både miljöaspekter och trafiksäkerhetsaspekter måste alltid vara utgångspunkten. Ungefär lika många människor dör varje år i trafikolyckor och pga utsläpp från trafiken. Att vilja hantera det ena problemet framför det andra är inte rimligt. Att trafikantens ansvar är att färdas säkert och i detta beakta väglag har flera av inläggsskribenterna bortsett ifrån.
Affärsverksamhet bloggar

Extra bolagsstämma Uppsalabuss

Så var Uppsalabuss extra bolagsstämma avklarad. Jag hade äran att öppna mötet, då ingen annan ur den avgående styrelsen var närvarande. Nåväl, det var ju inte så märklig, men av den tillträdande styrelsen fanns bara jag och Leif Sanner (FP) på plats, vilket jag hoppas inte ska tolkas som ett totalt ointresse ifrån den nyvalda ordföranden Fredrik Ahlstedts sida. Även om han hade satt mötesdagen kan han ju fått förhinder. Sedan 2002 har stadstrafikens styrning nu genomgått fyra omorganisationer, och den nyvalda styrelsen blir den fjärde styrelsekonstallationen för min del sedan 2005. Återstår att se om nuvarande organisation håller mer än genomsnittliga två år...
Affärsverksamhet bloggar