fredag, maj 29, 2009

Piratpartiet

Idag har Carl Schlyter en diskussion med Piratpartiet på Uplands nation 18-19.30. Den självklara slutsatsen är att stora viktiga politikområden som klimatfrågan, global nedrustning, solidarisk flyktingpolitik etc förlorar en stämma i EU om Piratpartiet tar plats i parlamentet, och integritetsfrågor driver MP redan med full kraft. Egentligen borde det inte vara svårare än att ställa sig själv frågan vad som är den viktigate politiska frågan i EU. Med all respekt lär ingen svara "fri nedladdning". Lite mer förvånande är att Kristdemokraterna framstår som det parti som står närmast Piratpartiet i den utfrågning av kandidaterna som SAMI har gjort. Se särskilt fråga 2! Apropå Kristdemokraterna publicerar politikerbloggen idag nyheten att Gustav von Essen "sparkas inom kort". Rubriken lär inte ha täckning - han är vald till november 2010. Men kort är ju ett relativt begrepp...
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, maj 27, 2009

Nu med illustrationer

Jag utlovade tidigare att min barnfaktabok om klimatfrågan skulle förses med illusrationer. Alina Öggers fina bilder finns nu här. Så bra bilder att jag också tänker publicera boken i pappersformat.
Affärsverksamhet bloggar

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet överklagar KF-beslut om Ärna

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet överklagar KF-beslutet om Ärna utifrån kommunallagens 5 kapitel 20 §, vilken slår fast att "En ledamot får inte delta i handläggningen av ett ärende som personligen rör ledamoten själv." Moderaten Mats Gyllander berörs i större utsträckning av beslutet än Centerpartisten Ingemar Jansson. Huruvida det var riktigt att Jansson inte fick vara med i behandlingen av TV4.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, maj 26, 2009

Dålig dag på jobbet

Igår var en minst sagt "dålig dag på jobbet". Fullmäktige tog beslut om Ja till lågprisflyg på Ärna. Se mer på TV4 och UNT. Men frågan är inte körd med det. Vid ett rödgrönt majoritetsskifte 2010 rivs gårdagens beslut naturligtvis upp. En fråga som däremot är körd är den planerade nya bron över Fyrisån. Kommunstyrelsen beslutade i mars att uppdra åt Gatu- och trafiknämnden att i samverkan med Byggnadsnämnden planera för en bilbro över Fyrisån med dubbelriktad gång- och cykelbana i Kungsängsesplanadens förlängning med en utformning som stadsbro. Beslutet kommunicerades då som ett utredningsuppdrag. Vid gårdagens planeringsutskott angavs emellertid att beslutet är ett de facto-beslut, att Gatu- och trafiknämnden har i uppdrag att uppföra ny bro över Fyrisån i Kungsängsgatans förlängning. Det enda som skulle kunna stoppa denna vansinnighet, som enligt Gatu- och trafikkontorets beräkningar visar att den totala biltrafikvolymen kommer att öka och att trafiken också dras närmare staden genom att biltrafik väljer den nya bron istället för Kungsängsleden, är så massiva medborgarprotester att alliansen backar.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, maj 25, 2009

Olustig start på ärnadebatten

Fullmäktiges ärnadebatt har just dragit igång, men tyvärr med en osmaklig inledning. Den centerpartisktiske motståndaren Ingemar Jansson skrämdes av aggressiva allianskamrater ifrån att delta vid beslutet. Därmed finns inga förutsättningar att komma till ett slutgiltigt nej idag, och ärnafrågan är därmed en fråga för kommande valrörelse 2010. Vid en rödgrön valseger kommer vi att överpröva dagens fullmäktigebeslut.
Affärsverksamhet bloggar

Fullmäktigebeslut om ärnafrågan

Idag tar fullmäktige beslut om kommunens remissvar angående lågprisflyg på Ärna. Vi har fått kämpa hårt för att över huvud taget få frågan behandlad i fullmäktige och inte "bara" i kommunstyrelsen. Fullmäktige ska behandla principiella, viktiga frågor, och självklart hör ärnafrågan dit! Däremot är det inte idag som "slutstriden" står, som vissa uttrycker det. Det är viktigt att komma ihåg att när vi pratar ärnafrågan är det inte bara ett par landningsbanor och hangarer, utan hela det stora område som ligger under bullermattan och där olika utvecklingsmöjligheter hindrats på grund av försvarsflyget. Om försvarets flygverksamhet avvecklas är det inte att värna Uppsalas utveckling att istället låsa fast området för möjligheten att få weekendbiljetter till London någon hundralapp billigare. Arlanda ligger 20 minuter bort med tåg från Uppsala, lågprisflyg på Ärna ger inte något rimligt mervärde i förhållande till alla problem som verksamheten för med sig.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, maj 22, 2009

Rödgrön=långsiktig

MP, S och V har just presenterat ett gemensamt rödgrönt alternativ till det borgerliga budgetförslaget. Beslutar gör kommunfullmäktige i juni. Den genomgripande skillnaden mellan majoritets- och oppositionsförslaget är att det rödgröna förslaget i alla aspekter strävar efter långsiktighet, medan majoriteten tenderar att vara väldigt kortsiktiga i sitt tänkande. Ett exempel på rödgrön långsiktighet är förslagen att invesera i vindkraftverk för det egna elbehovet. Det ger både kraftigt minskade elkostnader, och frigör därigenom pengar till kommunens verksamhet, och varje utbyggnad av förnyelsebara energikällor leder till att koldioxidutsläppen kan minska. Hör mer på Radio Uppland.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, maj 21, 2009

Hattande majoritet

Imorgon presenteras den rödgröna alternativet till majoritetens budgetförslag och jag återkommer då om inriktningen i denna. Om majoritetens förslag har jag inte skrivit tidigare, men till de positiva sakerna i förslaget är att alliansen parerat lite av det vi tidigare kritiserat, nämligen den dumsnåla investeringsbudget, för investeringar som är lönsamma på sikt, som man klubbade i november. Nu är det en annan inriktning, med bland annat 30 mkr/år till energirationaliseringsåtgärder, men också 5 mkr/år till stadsdelsförnyelse, 2 mkr under två år till ytterligare linnéstigar samt 200 mkr under två år till bussdepå. Mindre angenämt är att de också lagt till 80 mkr till ny fyrisåbro och 50 mkr till gottsundaleden, men inte avsatt några resurser för vindkraft eller spårtrafik. Driftsbudgeten får de över huvud taget inte ihop, utan tar 50 mkr från Industrihus 2010, markerar ett ytterligare 50 mkr-uttag från bolagen 2011, och skriver ner pensionsavsättningarna år 2012 och 2013, något man i november hävdade var helt otänkbart att göra. Förvånande är också att det nu är resurserna till pedagogisk verksamhet man vill strama åt, dvs också ett motsatt besked i jämförelse med novemberbeslutet, då det hette att pedagogisk verksamhet måste skonas. Brist på konsekvens är det bästa epitetet att ge budgetförslaget!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, maj 20, 2009

Positivt remissvar om miljöavgifter

Gårdagens stora ärende – ärnafrågan – gjorde måhända att övriga frågor på dagordningen hamnade i total ”mediaskugga”. Men det fanns flera viktiga beslut, bland annat remissvar på förslag till grundlagsförändring. Två av de viktiga förslag som finns i utredningen är att öppna möjligheten för kommuner att inrätta trängselavgifter/miljöavgifter och att underlätta för medborgarinitiativ till att genomföra folkomröstningar i kommunala frågor. Vad gäller trängselavgifterna ställde sig den borgerliga majoriteten bakom utredningsförslaget, dvs en positiv inställning till att fler städer än Stockholm ska kunna införa sådana styrande avgifter för att minska biltrafiken. Det var ett glädjande ställningstagande, även om det naturligtvis bara ska läsas som att man är positiv till principen, inte nödvändigtvis till att införa ett sådant system i Uppsala. Vad gäller folkomröstningarna var däremot både alliansen och socialdemokraterna negativa. Man vill värna den representativa demokratin och att en fullmäktigemajoritet alltid ska ha möjlighet att avslå förslag om folkomröstningar, även om mer långt fler än 10 procent av kommunmedborgarna skriver under på ett sådant krav. För miljöpartiets sida hävdar vi däremot direktdemokratin och reserverade oss. Majoritetens ståndpunkt gör det helt onödigt att ens samla in namnunderskifter för krav om folkomröstning, finns en majoritet för folkomröstning i fullmäktige behövs inte medborgarinitiativet, och finns inte det har medborgarinitiativet ingen funktion utifrån deras inställning.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, maj 19, 2009

Kommunstyrelseja till lågprisflyg på Ärna

Kommunstyrelsen sa idag ja till lågprisflyg i sitt förslag till remissvar i frågan. Frågan går nu vidare till kommunfullmäktige för slutligt ställningstagande 25 maj. Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet till förmån för ett eget förslag till yttrande med ett tydligt avslag utifrån i första hand klimat- och bullerstörningsaspekter. Även om det är tråkigt att kommunstyrelsemajoriteten inte tagit till sig vilken stor miljöbelastning det blir med lågprisflyg på Ärna, är det inte särskilt överraskande. Hur det går i fullmäktige är en mer intressant fråga, eftersom det finns kloka borgerliga kommunfullmäktigeledamöter som tagit ställning mot lågprisflyg på Ärna.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, maj 18, 2009

Ny styrelse för UB

KSAU har just fastställt nya principer för sammansättningen av Uppsalabuss (UB) styrelse: personunion mellan UB:s presidium och UL:s, kompletterat med ytterligare tre ledamöter från kommunen. Personmässigt kommer den nya styrelsen utgöras av Fredrik Ahlstedt (ordf), Agneta Gille (vice ordf), Leif Sanner, Cecilia Forss och jag själv. Det blir alltså andra gången jag "överlever" i styrelsen trots ändrade principer i övrigt. Det kan ju synas lite udda att det först görs en utredning som (år 2001) kommer fram till att man absolut inte ska ha personunion mellan GTN och UB med konsekvens att man sparkade ut de ledamöter som då satt på båda stolarna, för att i nästa skede (dvs nu) komma fram till att man ska ha personunion mellan UL och UB och därför måste ersätta en del av ledamöterna med UL-folk. Min uppfattning är att den styrelse som verkat de senaste åren varit bra, så jag hoppas att nyordningen inte leder till något bakslag för kollektivtrafiken!
Affärsverksamhet bloggar

fredag, maj 15, 2009

Handlarna längs Svartbäcksgatan vill omvandla gatan till gågata!

Ofta hörs argument kring att fler gågator i och för sig ger en bättre luft och minskade koldioxidutsläpp, men riskerar att slå ut cityhandeln. Miljöpartiet har därför genomfört en opinonsundersökning bland företag med verksamhet på denna
del av Svartbäcksgatan, för att inhämta deras inställning till att omvandla gatan till gågata. Av de 31 företag som svarat i undersökning är hela 70 procent positiva till en sådan omvandling! Endast fyra företag är negativa. Se mer i TV4, hör inslag i Radio Uppland (8.40 i programmet) , läs Uppsalatidningen och UNT.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, maj 14, 2009

Underteckna protesterna till Maud Olofsson!

Länsstyrelsens arrangerade idag ett vindkraftsseminarium men mycket intressant information. Den tekniska utvecklingen av själva vindkraftverken och kartläggningen av lämpliga områden för vindkraft visar tydligt att vindkraften har oerhört stor potential. Det som bromsar utvecklingen är istället regelverk. Ett sådant problem är elnätsanslutningen. För att undvika olika intressekonflikter är vindkraftverken i sig lämpliga att dra långt ifrån bebyggelse. Men då kan det också vara långt till elnätet, och den vindkraftsaktör som är först ute får ta hela kostnaden för elnätsanslutningen. Det gör att olika aktörer riskerar att lurpassa på varandra, eftersom den som kommer som nummer två får väsentligt mycket längre investeringskostnader. Ett annat problem är naturligtvis den diskussion om straffskatt för egenproducerad vindkraft som jag skrivit om tidigare. Underteckna gärna protestera till Maud Olofsson angående detta här.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, maj 13, 2009

Vad orsakar utsläppen?

Uppsala Airports VD skriver i en insändare i Uppsalatidningen "Kortfattat finns det inga samband mellan en flygplatsverksamhet och de utsläpp flygbolagen genererar i luften". Det får mig att tänka på Dylans Who killed Davey Moore? Visst, det är inte den som avfyrar skottet som i praktiken dödar, det är kulan. Men orsakssambandet är ändå inte svårt att se. Att Uppsala Airport inte vill se orsakssamband är en sak. Mer bekymrande är att den borgerliga majoriteten inte vill göra det. I det remissvar till länsstyrelsen som nu går till KS/KF för beslut räknar man - precis som Uppsala Airport, bara med utsläpp från marktransporter och start/landning. Intressant nog säger man att även dessa utsläpp "riskerar att göra kommunens mål mycket svårt att nå.” Om det är svårt även om man blundar för de stora utsläppen, hur är det inte då i verkligheten?
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, maj 12, 2009

Miljöstyrande avgifter i Malmö

Tillbaka i stadshuset - massor finns att skriva om uppsalapolitiken, men låt mig börja med det positiva att miljöstyrande avgifter införs i Malmö. Det framkom idag när den rödgröna majoriteten i Malmö presenterade sin budget. Pengarna ska delvis användas till att finansiera spårvagn i Malmö. Mycket klok majoritet i Malmö som följer Stockholms och Göteborgs exempel. Som fjärde största stad står Uppsala nu i tur, så vi får hoppas på en lika klok majoritet i Uppsala efter nästa val!
Affärsverksamhet bloggar

lördag, maj 02, 2009

Hemma med en liten bebis!


Vid fyratiden igår eftermiddag kom jag och Mari in till BB, och nu är vi hemma med en liten bebis! Några nya blogginlägg från min sida lär det inte bli närmaste tiden, nu när vi har viktigare saker att tänka på.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, maj 01, 2009

UL får klartecken för biogassatsning

Upplands Lokaltrafik har på ett mycket bra sätt arbetat fram underlag för hur en övergång till biogasdrift inom länstrafiken skulle kunna ske. Men klartecken från ägarna har dröjt. Jag ställde därför för ett par månader sedan en interpellation i frågan och fick i veckan det trista svaret från Leif Sanner (fp) att han för sin del inte utesluter "effektiva dieselmotorer" istället för biogas. Effektiva motorer är så klart bättre än ineffektiva - men diesel är och förblir ett fossilt drivmedel och måste fasas ut om vi ska få ner koldioxidutsläppen till hanterbara nivåer. Men att Uppsala kommuns majoritet fortfarande inte vill ta de stora greppen i frågan spelar beträffande UL:s biogasförsörjning mindre roll, då landstingsmajoriteten istället nu som UL:s största ägare ger sin välsignelse till biogassatsningen. MP/S/V-förslaget att landstinget ensamt ska ta över ägandet av UL är således även ur perspektivet att få till stånd en mer ansvarsfull klimatpolitik riktigt med nuvarande majoritetsföreträdare i kommun respektive landsting.
Affärsverksamhet bloggar