tisdag, mars 31, 2009

Stor kritik mot förskotteringsprincipen - men i hemlighet

När fullmäktige igår tog beslut om förskottering av väg 288 var miljöpartiet ensamt om att kritisera att kommunen på detta sätt betalar för det som är statligt ansvar, vilket Radio Uppland rapporterar kring. Därför var det tämligen överraskande att när planeringsutskottet idag diskuterade kommande länstrafikplan - med alla dess krav på kommunal medfinansierng - fanns en stor samfälld kritik mot att staten vältrar över kostnader för statliga vägar och järnvägar på kommunerna. Plötsligt var företrädare för både moderaterna, socialdemokraterna och folkpartiet negativa till denna oordning, och ensam kvar att försvara det hela var Gunnar Hedberg (m). Synd att man inte tordes yppa denna kritik offentligt i kommunfullmäktige! När staten finansierar skattesänkningar genom att vältra över kostnader på kommunerna innebär det en fördelningspolitisk förskjutning så att höginkomsttagares skattetryck minskar på bekostnad av låg- och medelinkomsttagers skatter, och att kommunerna får svårare att finansiera den egna kärnverksamheten.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, mars 30, 2009

KF behandlar motionen om vegetarisk mat

Jag skrev tidigare om KSAU/KS-behandlingen om miljöpartiets och vänsterpartiets gemensamma motion om en dags vegetarisk mat i skolan. Nu kommer frågan så till kommunfullmäktige, och det blir intressant att se om de borgerliga produktionsnämndspolitikerna, som hade ett positivt remissvar, står fast vid en sådan linje och går emot de negativt inställda partikamraterna i kommunstyrelsen. Argumentationen mot ökad andel vegetarisk mat har varit oerhört märklig; för dyr, inte fullvärdig och ett intrång i valfriheten. De första två argumenten är så fjärran verkligheten att de väl inte ens behöver bemötas. Argumentet om att valfriheten minskar är ju däremot principiellt riktigt. MEN av svaret från produktionsnämnden framgår att enbart 1/3 av skolorna serverar idag det vegetariska alternativet på kommunens basmatsedel som alternativ till kött- och fiskrätterna. På det stora flertalet skolor finns inget egentligt vegetariskt alternativ. Om majoriteten verkligen tycker att att det är viktigt att kunna välja mellan ett par olika rätter varje dag borde åtgärd ett vara att tilse att kommunens basmatsedel finns på alla skolor. Så länge man struntar i det är valfrihetsargumentet tämligen skenheligt. Även med en dag med enbart vegetariska alternaitv går det naturligtvis att servera ett par olika vegetariska rätter, men valfrihetsaspekter måste naturligtvis också viktas mot möjligheten att minska koldioxidutsläppen. När vi vet att det ger minskad klimatpåverkan med vegetarisk mat borde det inte ses som en jättestor uppoffring att vissa dagar enbart servera vegetarisk mat, och om alla äter vegetarisk mat oftare ger det större total effekt än om ett fåtal alltid går över till vegetarisk mat.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, mars 27, 2009

Till Anders Ekströms minne

Idag begravs Anders Ekström. Han var ordförande i Mp-Uppsala när jag blev medlem i mitten av 90-talet, och hans engagemang för att få nya medlemmar politiskt aktiva bidrog till att jag tog klivet från stödjande medlem till aktiv politiker. I min första anställning för miljöpartiet 1995 var han som föreningsordförande min direkta arbetsgivare. Anders hade en väldig förmåga att se var de strukturella problemen fanns. När den politiska diskussionen tenderade att röra sig på ytan, med förslag till åtgärder som kanske angrep symptom, men inte egentligen löste situationen, satte sig Anders på tvären för att styra diskussionen rätt. Även om han till sin person var väldigt mild och vänlig drog han sig inte för att vara tuff i den politiska debatten, när det behövdes. Anders sista politiska uppdrag var som ledamot av Uppsalahems styrelse. När jag i slutet av hösten frågade om han kunde ta en paneldebatt om bostadspolitik fick jag veta att han hade cancer, och att sjukdomen gjorde att hans röst inte fungerade. Därför kunde han inte sitta i panelen, men däremot bidrog han gärna genom att sätta sig på första bänk och sufflera för den händelse det var faktauppgifter från Uppsalahems styrelsearbete som han behövde komplettera med. Till och med i hans sista svåra tid gjorde han allt vad som stod i hans förmåga för uppsalapolitiken! Risken att tokiga politiska beslut tas i Uppsala är större nu när Anders nu inte längre finns som engagerad politiker.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, mars 26, 2009

Bygga mer i trä

På måndag har fullmäktige en lång rad av ärenden som på olika sätt är klimatrelaterade. Bland annat vänsterns motion mo att bygga mer i trä. Som vanligt är majoritetens förslag varken att avslå eller bifalla motionen, utan istället att besvara den med hänvisning till en intet förpliktigande föredragning. Ointresset är svårt att förstå. Forskningen visar tydligt att det är klimatsmart att bygga i trä. En tvårummare på 72 kvadratmeter i ett hus med bärande trästomme sparar cirka 15 ton CO2 i jämförelse med en betongstomme. I ett livscykelperspektiv menar professor Leif Gustavsson vid Mittuniversitetet att trästommen till och med ger ett nettouttag av koldioxid ur atmosfären, dvs att träet har tagit upp mer koldioxid än den avgivit under skogstillväxt, bygge och livstid. Oavsett hur det är med det så är trä helt klart fördelaktigt ur ett klimatperspektiv. Varför det trots det inte byggs mer i trä beror på att flera generationer av byggare aldrig riktigt fått lära sig om träbyggande, och såväl ekonomiskt som byggtekniskt har byggaktörerna investerat sig fast i betong. Med politiska initiativ är det ändå möjligt att öka intresset för träbyggandet, och det är synd att majoriteten inte riktigt törs.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, mars 25, 2009

Ytterligare en manlig chef

Nu står det klart att även nästa chef som rekryteras är man, och den borgerliga majoritetens obrutna svit av att under mandatperioden ENBART anställa manliga chefer fortsätter därmed. Hur kan folkpartiet finna sig i det? Partiet har ju tidigare framhållit att man till skillnad mot moderaterna har ett jämställdhetsperspektiv. Moderaten Gunnar Hedberg låtsas i och för sig som alliansen tänker på frågan när han i UNT uttalar "Vi är väl medvetna om problematiken. Vi jobbar till exempel hårt med olika chefsprogram för att uppmuntra kvinnor att ta steget vidare till chefsnivå. Tyvärr har vi inte lyckats än." Ett understatement när man de facto har anställt nio manliga chefer i rad, trots att det också funnits meriterade kvinnor. Ännu mer förvirrande är det när Hedberg i samma artikel står: "Men kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg (M) vill se en bättre samordning kring lönesättningen av de kommunala vd-lönerna. Han menar att kommunstyrelsens politiker som också sitter i holdingbolaget Stadshus AB, ägare till alla aktiebolag, borde få större insyn i vd-lönerna.
- Vi politiker i kommunstyrelsen har kontroll över kontorschefernas löner, varför skulle vi då inte kunna påverka vd-lönerna... Både kontorscheferna och aktiebolagen har ju Uppsala kommun som arbetsgivare, säger han." Just det förslaget har Miljöpartiet lagt i Stadshus AB, men då bifölls det inte!
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, mars 24, 2009

Klart för sex ytterligare biogasbussar!

För det mesta håller sig politiken borta från rena tjänstemannamöten, men idag tog jag tillfället i akt att vara med vid GUB:s, UB:s och Uppsala Vattens möte om förnyat biogasavtal. Slutsatsen vid mötet blev mycket gott: den akuta situationen löses! Uppsala Vatten kan tillhandahålla biogas motsvarande behovet för ytterligare sex biogasbussar, samtidigt som GUB trollar med knäna och utnyttjar befintligt tankställe dagtid för att kunna rymma ytterligare bussar. Det innebär att GUB nu inte behöver köpa dieselbussar så som befarats, utan kan köpa 12 nya biogasbussar (samtidigt som sex gamla fasas ut, varför det totala antalet ytterligare biogasbussar blir sex). Den mer långsiktiga frågan om ny bussdepå går däremot kräftgång, då Fastighetskontoret istället för att gå rakt vidare med Kungsängens gård-alternativet vill utreda en rad andra alternativ, och därför pratar om att en ny anläggning först kan stå klar om tre år. Det är oaccceptabelt! Nästa veckas möte - när även företrädare för Fastighetskontoret ska närvara - hoppas jag därför leder till slutsatsen att GUB genast tillåts etablera en anläggning på Kungsängens gård, i linje med det miljöpartiet motionerat om, och i linje med det jag även tar upp i dagens debattartikel i UNT.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, mars 23, 2009

Fp/c-missnöje med den politik som förs

Fd kommunalråd för fp och c går idag ut och kritiserar Uppsala kommun för att styras av tjänstemän, inte politiker. Oavsett om det handlar om att man egentligen är missnöjd över att de egna partierna har för lite att säga till om i alliansen, eller om man tycker att den politiska majoriteten är för passiv generellt är det ett uppenbart missnöje mot den politik de egna partierna är med och för. I en sak har artikelförfattarna fullständigt fel. De skriver: "Det mest påtagliga i kommunalrådens ansvar tycks i dag vara att besvara oppositionens enkla frågor och interpellationer." Faktum är att nuvarande majoritetskommunalråd, med undantag av kommunstyrelsens orförande, inte är betrodda med att besvara frågor och interpellationer - dessa får enbart ställas till ordförande.
Affärsverksamhet bloggar

Klimatkonferensen med i Bok-SM

Bok-SM visste jag inte vad det var för en vecka sedan. Men "Klimatkonferensen" är nu en av ca 400 böcker som är med i tävlingen. Vinnaren utses av såväl jury som av "allmänhetens val", så var och en kan gå in och rösta på sin favoritbok.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, mars 20, 2009

Mp-S-V presenterar underlag för Ärnaremiss!

Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet presenterade idag underlag för remissvar till Länsstyrelsen angående lågprisflyg på Ärna. Läs gärna mer i Uppsalatidningen, hör intervjun i Radio Uppland (gå i så fall fram till 8.40 i programmet), läs mer i UNT och titta på ABC och TV4.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, mars 19, 2009

Blandade uppfattningar om spårtaxin

Nu har remissvaren kring spårtaxi i Boländerna börjat trilla in. Gatu- och trafiknämnden är tyvärr väldigt negativ i sitt svar, och i vissa delar tar man i så man spricker när det gäller att hitta negativa aspekter, till exempel att spårtaxi minsann inte möjliggör direktresa till målet eftersom man vanligtvis inte ska till hållplatsen utan någon annanstans. Som om målet bör den bilburne vore parkeringsplatsen och inte affären! Även GE Healthcare är riktigt negativa, med en klassisk NIMBY-inställning, och bolaget motsätter sig en dragning utanför de egna lokalerna vid Björkgatan! Men i övrigt är det mest positiva tongångar. Insikten om att nya trafiksystem måste till är mycket stor Svensk Handel, som i sitt remissvar skriver: ”Handelns etableringar och tillväxt bidrar till en ökad klimatpåverkan. Vi måste skapa nya lösningar som möjliggör en ny och hållbarare inriktning på handeln.” Att Svensk Handel drar den (självklara) slutsatsen att handeletableringar bidrar till ökad klimatpåverkan hör annars inte till det man brukar få höra. Lika insiktsfulla är Boländernas Fastighetsägarförening som menar att spårtaxi möjliggör ett bilfritt centrum, och att en sådan vision måste belysas tyngre och föras fram som argument för en spårtaxiinvestering. Svensk Handel lyfter i samma anda fram en viktig aspekt, nämligen att spårtaxisystemet måste kunna verka åt båda håll, dvs både transportera människor från city till Boländerna, och från Boländerna till city. Svensk Handel vidgar resonemanget till att gälla både Boländerna, Gränby och Stenhagen som inkörsport till Uppsala: ”Vid dessa handelsplatser ska konsumenterna ställa sina fordon, ta spårtaxi och biogasbuss in till centrum för att handla det som inte finns i de externa handelsplatserna. I centrum kan konsumenterna dessutom uppleva kultur, parker, årummet mm.” Förhoppningsvis tar stadshusmajoriteten nu fasta på de positiva remissvaren och inte på utvecklingspessimisterna.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, mars 18, 2009

Bengt Johansson har fortfarande fel om biogasen

Bengt Johansson har under många år försökt sprida felaktigheter om Uppsala kommuns biogassatning. I dagens UNT har han ytterligare en antibiogasartikel där han bland annat skriver: "Mitt i den ekonomiska krisen har det blivit känt att kommunen pumpar in ytterligare 79 miljoner kronor av skattemedel för att rädda biogasproduktion”. Det är möjligt att det först nu blivit känt för Johansson att fullmäktige skriver ner biogasanläggningen. Men det är en logisk konsekvens av bolagiseringen av VA- och avfallsverksamheten och inget som görs för att ”rädda biogasproduktionen” eller något som har kopplingar till den ekonomiska krisen. Det är inte heller fråga om någon ökad kostnad för biogasproduktionen, eller ens ökat kommunalt anslag. Vad det handlar om är att Uppsala Vatten och Avfall som kommunalt bolag inte ska behöva erhålla årliga tillskott för att täcka kapitalkostnaderna för biogasanläggningen på det sätt som gjorts när verksamheten var i direkt kommunal regi. Istället utnyttjas förra årets kommunala överskott för en engångsnedskrivning.

Angående biogas som drivmedel skriver Johansson att ”Biogas kommer förmodligen att förbli ett nischbränsle för lokala fordonsflottor”. Johansson har uppenbarligen mycket lite inblick i den tekniska utvecklingen vad gäller såväl biogasproduktion som möjligheten att med flytande biogas nu transportera biogas för att kunna tillhandahålla biogas för annat än lokala behov. Länstrafiken skulle behöva 63 GWh biogas för att kunna övergå helt till biogasdrift, vilket är en fullt realistisk nivå i jämförelse med den biogaspotential som Avfall Sverige räknar med för Uppsala län, dvs ca 560 GWh per år. Biogasen har således stor potential att vara något annat än det lilla ”nischbränsle” Johansson tror! I och för sig är det inget fel med små nischbränslen, det viktiga med varje bränsle är att det är motiverat ur miljö- och klimatperspektiv, men just biogas har stor potential att vara den icke-spårburna kollektivtrafikens huvudsakliga drivmedel!
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, mars 17, 2009

Varför utser den borgerliga majoriteten enbart män till chefsposter?

Den förra mandatperioden lyckades det dåvarande s-mp-v-styret få en rimligt bra fördelning mellan män och kvinnor på direktörsposter (dvs kontorschefer, bolags-VD:ar och i KLK:s ledningsgrupp). Den här mandatperioden har samtliga rekryterade på den nivån varit män. Hittills är det åtta män i rad som den borgerliga majoriteten tillsatt på direktörsnivå, och det tycks bli män även på de nästkommande två tjänsterna (ekonomidirektör och chef för överförmyndarkontoret). Det är för stor ojämvikt för att det ska kunna bortförklaras som slumpmässigt. Den kritik Örebro universitet i sin utvärdering av kommunens organisation riktade mot att jämställdhetsbegreppet försvunnit eller tonats ner i kommunens styrdokument efter majoritetesskiftet hade uppenbarligen inte bara bäring på retorisk nivå, utan också i realiteten.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, mars 16, 2009

Risk att fritids- och naturvårdsnämnden avvecklas

Den nya kulturchef som rekryterats kommer från ett arbete i Fagersta som i praktiken inneburit att han har varit kultur- och fritidschef. Genom rekryteringen har kommunledningen bäddat för en uppsplittring av Fritids- och naturvårdsnämnden, där park och natur flyttas över till Gatu- och trafiknämnden och fritidsfrågor flyttas till en Kultur- och fritidsnämnd, dvs den omorganisation som kommunledningskontoret skissat på. Kulturnämnden har sedan länge begärt att få bli både beställar- och utförarnämnd. Med tanke på att samma önskan från den tidigare VA- avfallsnämnden hörsammades är det svårt att se någon logik i att inte också gå Kulturnämnden till mötes. Oavsett vilket är en sak tydlig - någon helhetssyn över hur kommunen ska organiseras finns inte. Sakmässigt fanns stor kritik från föreningshåll mot den tidigare Kultur- och fritidsnämnden, som avvecklades 1994, där man menade att fritidsfrågorna behandlades styvmoderligt. Och vilken ambitionsnivå som nuvarande Gatu- och trafiknämndsmajoritet har beträffande park- och naturfrågor törs jag nästan inte tänka på. En sådan överflytt vore nästan som att be om att asfaltera stadsträdgården...
Affärsverksamhet bloggar

söndag, mars 15, 2009

Årsmötesvecka avklarad

Miljöpartiets länsförenings årsmöte är just avklarat; tredje årsmötet samma vecka! Förvånansvärt välbesökta möten, trots att det i huvudsak har handlat om formalia som ansvarsfrihet till styrelse och val. Nästa helgs budgetmöte har inte alls lika många anmälda, trots att utformningen av kommunens budget borde vara det mest intressanta av allt för engagerade kommunpolitiker! Och trots att jag på mötet lovar att avliva en handfull myter som den borgerliga majoriteten sprider om kommunens ekonomiska situation...
Affärsverksamhet bloggar

fredag, mars 13, 2009

Nu kan du prenumerera på mina nya blogginlägg!

Nu finns RSS på min bloggsida, så att du kan prenumerera på mina nya blogginlägg. Tack till Mona för förslaget! Övrigt nytt idag är att P3:s barnradio meddelat att de plockar upp ytterligare fyra av mina låtar på sina spellistor, så "Snällast i världen", "Hemlig vän", "Qrumelur" och "Jag har ingenting att göra" kommer spelas en del i radion. Länk till Charley Truck finns här.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, mars 12, 2009

Majoriteten silar mygg och sväljer elefanter

Kommunledningskontorets budgetunderlag om en femtonöres skattehöjning avfärdas av den borgerliga majoriteten. Samtidigt går den borgerliga majoriteten fram med en kraftig hyreshöjning inom Uppsalahem. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter; en hyreshöjning på nästan 5 procent motsvarar ca 300 kr i månaden för en normalstor trea. En skattehöjning på 10 öre motsvarar 20 kronor i månaden med en beskattningsbar inkomst på 20 000 kronor i månaden. Hyreshöjningen motsvarar således 1,50 kronor i ökat skatteuttag och skulle inbringa ungefär 525 miljoner till kommunal verksamhet. Hyreshöjning drabbar dessutom i första hand hushåll med små marginaler. Boendet är ingen lyxkonsumtion och kan mycket väl jämföras med kommunsektorns välfärdsuppdrag. Antigen saknar den borgerliga majoriteten sinne för proportioner, eller så är det en medveten strategi att låta en mindre grupp betala mer, så att en större grupp ska slippa. Angående de tjugo kronor mer i månaden i skattehöjning som är konsekvenserna av mp:s förslag kan det också jämföras med att jobbskatteavdraget i snitt har inneburit 400 kronor mer i plånboken per månad 2009. Med tanke på att staten finansierar sina skattesänkningar genom att vältra över kostnader på kommunerna, är det inte orimligt att utnyttja lite av de statliga skattesänkningsutrymmet till kommunalskatt!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, mars 11, 2009

Gunnar Hedberg kör dubbelspel i ärnafrågan

Gunnar Hedberg (m) försöker gång efter annan tona ner Uppsala kommuns roll i frågan om lågprisflyg på Ärna. Detta trots att alla inblandade parter (Uppsala Airport, Länsstyrelsen, Fortifikationsverket) lyfter fram kommunen roll. I vissa sammanhang försöker Hedberg till och med hävda att han inte tycker att den borgerliga majoriteten i kommunen ska ta ställning för eller emot. Men när han i fredags uppvaktade regeringen om att få behålla militärflyg på Ärna, slank också formuleringar om vikten av civilflyg på Ärna med. Det är att runda både kommunfullmäktige och kommunstyrelse! Se mer på TV4.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, mars 10, 2009

Trängselavgift diskussion för mp:s fullmäktigegrupp

TV4 snappade upp det jag skrev på bloggen igår, och drog slutsatsen att det är frågan om att införa trängselavgifter som kommer att diskuteras när miljöpartiet nästa lördag inleder budgetdiskussionerna. I första hand är trängselavgifter ett instrument för att förbättra luftkvaliteten i staden och minska koldioxidutsläppen, men skulle också ge 100 miljoner kronor enligt de uppgifter jag fått från kommunledningskontoret, vilket behövs för att förbättra kollektivtrafiken. Inte minst som delintäkt för att kunna finansiera en spårvagnssatsning!
Affärsverksamhet bloggar

måndag, mars 09, 2009

Tufft ekonomiskt läge - men inte omöjligt

Förra veckan fick KSAU en presentation av utfallet 2008 och prognoserna 2009 och framåt. Med ett förväntat förlorat skattebortfall om 100 mkr 2009, dvs sedan den nya budgeten togs i november, står Uppsala kommun och balanserar på en nollbudget i år - att jämföra med bokslutet 2008 på +136 mkr efter avskrivningar (som även det var något sämre än budget, +153 mkr). För 2010 är situationen än värre, en anpassning ner med 540 mkr är nödvändig. För att parera det presenterade kommunledningskontoret ett räkneexempel för budget i balans med en skattehöjning om 15 öre - vilket naturligtvis irriterade vissa borgerliga politiker. En skattenivå mellan mp/s-förslaget och v-förslaget var ju verkligen inget som den borgerliga majoriteten tänkt sig. Återstår att se hur de ställer sig till detta. Återstår också att se hur mp-gruppen vid vår budgetträff nästa lördag ställer sig till mitt förslag till hur kommunens intäkter kan öka med 100 mkr - vilket skulle göra det möjligt att klara budgeten med rimliga skattehöjningar och välbehövda tillskott till förskola, skola och kollektivtrafik.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, mars 06, 2009

Dyrt att parkera?

UNT lyfter idag fram att Uppsala har de näst högsta parkeringsavgifterna i landet, med priser på 50 kr/h i parkeringsgaragen. I sammanhanget framstår kostnaden för gatuparkering, som ligger på 25 kr/h, som rena reapriset. Men med en monopolställning för ett privat bolag är det inga konstigheter att priserna ligger där de ligger, målsättningen för bolaget är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att maximera parkeringsutnyttjandet, så färre som betalar mer kan vara en bättre inkomstkälla än många som betalar mindre. Priserna på kollektivtrafiken kan spela viss roll. Med den prishöjning till 30 kr för en enkelbiljett som den borgerliga majoriteten genomförde fanns utrymme att höja parkeringsavgiften, eftersom vissa säkert kalkylerar att bilen ändå är ekonomiskt fördelaktig framför bussen för en snabb resa till stan (även om man då glömmer drivmedelskostnader etc och således räknar fel). En privat monopolsituation är så klart aldrig bra - men man får inte glömma vilka de stora problemen är i sammanhanget; en dålig luft pga för många bilar i city och stora utsläpp av koldioxid. När UNT skriver: "Tycker du att det är dyrt att parkera i city? Du har helt rätt." har man således missat att fundera över de viktigaste aspekterna. Börja med att sänka busspriserna istället!
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, mars 05, 2009

Protesterna lönade sig!

Beskedet nu är att årskurs sex i Vattholmaskolan får gå kvar i skolan framöver. Ett glädjande besked, som också visar att det lönar sig att protestera mot illa genomtänkta förslag!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, mars 04, 2009

Ingen utökning av vegetariska maten i skolan

Idag behandlade kommunstyrelsen mp/v-motionen om att utöka den vegetariska maten i skolan. Kommunstyrelsens förslag till fullmäktigebeslut är extremt vagt. Det hade varit rakare att från majoritetens sida avslå motionen, istället för att gömma sig bakom diffusa skrivningar. Under ärendeberedningen har framförts en lång rad av osakliga argument; som att vegetarisk mat skulle vara dyrare, att ekologisk mat skulle vara dåligt ur klimatsynpunkt och att vegetarisk mat inte är fullgott ur näringssynpunkt. Att det redan idag serveras olika vegetariska rätter i skolan, t ex pannkakor, potatisbullar och grönsakssoppa, verkar man inte riktigt inse, och än mindre tycks man känna till den uppsjö som finns av vegetariska goda och näringsriktiga rätter. Borgerliga fullmäktigeledamöter uppmanas därför att studera vegetariska kokböcker. Falafel, quornbiffar och ytterligare 580 vegetariska recept finns t ex här för de borgerliga fullmäktigeledamöter som snarare vill ansluta till mp/v-receptet än att gå på kommunstyrelseförslaget.
Affärsverksamhet bloggar

Länstrafikplan utan klimatperspektiv

Kommunstyrelsen beslutar imorgon om remissvar angående prioriterade objekt i länstrafikplanen. Den borgerliga majoriteten lägger huvudfokus på bilvägar, med Riksväg 55 och väg 288 som de mest angelägna. Inriktningen saknar helt klimatperspektiv, när spårburen kollektivtrafik och cykelvägar får stå tillbaka till förmån för bilvägar ökar koldioxidutsläppen, samtidigt som mindre resurser finns kvar för åtgärder som skulle kunna minska utsläppen. Miljöpartiets motförslag är naturligtvis att istället prioritera upp en spårvagnssatsning i Uppsala, regional tågtrafik och förbättrade cykelvägar.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, mars 02, 2009

Bygg tankanläggning för flytande biogas vid Kungsängens gård

Förra mandatperioden togs beslut om att bygga en ytterligare rötkammare, för att säkra produktionen av biogas. Den investeringen genomförs för närvarande, men utvecklingen för biogas haltar då det samtidigt är brist på tankkapacitet. Miljöpartiet presenterade därför idag en samlad strategi för hur kommunen ska kunna öka biogasanvändningen i regionen. En av de investeringar miljöpartiet föreslår är en tankanläggning för flytande biogas vid Kungsängens gård. Den biogasproduktion som kommunen har utifrån hushållens organiska avfall och vid reningsverket räcker inte för att förse länstrafiken med biogas, vi måste transportera biogas och då är det fördelaktigt med biogas i flytande form. Men för stadstrafiken är det bäst med fortsatt biogasdrift i gasform. För att omvandla biogas till flytande form måste gasen kylas ner till -162 grader, och ur energihushållningsperspektiv är det därför först vid transporter över 50 mil som omvandling av biogasen till flytande form är rationellt.
Affärsverksamhet bloggar