tisdag, oktober 24, 2006

Ideologiska utförsäljningar utan tanke på konsekvenser

Så har högeralliansens Gunnar Hedberg (m) meddelat att kommunens bussbolag, Gamla Uppsala Buss, ska säljas. Motivet är ideologiskt: kommunen ska inte ägna sig åt att köra bussar. (Lite märkligt i sammanhanget är att Hedberg till media framför att kommunen i stället ska ägna sig åt kärnverksamhet som skola och omsorg, men även här förespråkar man ju privata utförare.) Ideologiska motiv måste alltid prövas mot vilka konsekvenser ett ställningstagande får på kort respektive lång sikt. Erfarenheten från de kommuner som sålt sina bussbolag avskräcker: dyrare trafik till lägre kvalitet. Visst, kortsiktigt kan kommunen få in lite vid försäljningen, men att sätta sig i händerna på en monopolist innebär i slutänden att kommunen kan tvingas betala både för att kompensera köparen för köpeskillingen och för att ge ett ekonomiskt överskott till den nya ägaren. Om kommunen dessutom har andra ambitioner med busstrafiken än att bara betala för ett visst antal busslinjer kan situationen bli ännu mer problematiskt. I Uppsala har vi påbörjat en lyckad omställning från dieselbussar till biogasbussar, ungefär hälften av stadsbussarna går idag på biogas från kommunens egen biogasanläggning. Vid en försäljning av Gamla Uppsala Buss finns två alternativ:

1) Inget krav på biogasdrift ställs på den nya utföraren av stadstrafik. Resultatet blir då sämre miljö OCH att kommunens investeringskostnader för biogasanläggningen blir en ekonomisk kvarnsten.
2) Krav på biogasdrift ställs på den nya utföraren, som då får överta Gamla Uppsala Buss biogasbussar. Kommunen hamnar då i händerna på en monopolist - det finns ju ingen markand med olika utförarare av "biogasbusstrafik". Denne utförare kan då pressa priserna uppåt med åren, kommunen tvingas betala vad som krävs för att inte behöva backa till det ännu sämre alternativet (1).

Det är sorgligt om Hedberg inte tar intryck av konsekvensbedömningar men står fast vid en ideologisk princip. Och det är märkligt vad de övriga allianspartierna har varit tysta sedan majoritetsskiftet. Varför låter mittenpartierna moderaterna helt sätta alliansens dagordningen?
Affärsverksamhet bloggar

lördag, oktober 21, 2006

92 politiker färre i Uppsala

Nu har högeralliansen meddelat hur man vill ha nämndstrukturen under mandatperioden 2006-2010. 92 politiska uppdrag ska bort! Detta ligger självklart helt i den moderata visionen om att öka tjänstemannastyret - men man ska komma ihåg att färre medborgarrepresentanter leder till att färre uppsalabor kommer att känna en aktiv politiker, och att klyftan mellan politiker och de som inte är poltiskt aktiva riskerar att öka. Vad resultatet i den förda politiken blir är svårare att förutspå. Färre oppositionspolitiker innebär självklart sämre möjligheter att visa alternativa vägar, och att färre finns som med sakkunskap kan kritisera dåliga beslut. Färre majoritetspolitiker riskerar samtidigt att leda till en situation där ansvaret att föra medborgarperspektivet vilar på så få att uppdraget blir omöjligt, och att resultatet därför blir att demokratin övergår i teknokrati.
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, oktober 19, 2006

Allt fler nöjda med stadstrafiken

Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) visar i Kundnöjdindex augusti 2006 att stadstrafiken i Uppsala snabbt fått en större andel nöjda kunder. För ett år sedan, augusti 2005 var 47 procent nöjda med stadstrafiken, idag har andelen vuxit till 67 procent. Det är glädjande siffror som visar att de stora ekonomiska tillskotten kommunfullmäktige anslagit till kollektivtrafiken gett resultat i form av en mer attraktiv kollektivtrafik, säger avgående trafikkommunalrådet Niclas Malmberg. Under mandatperioden 2002-2006 har jag arbetat hårt för att förstärka kommunbidraget till kollektivtrafiken. En jämförelse mellan 2002 och 2006 visar att kommunbidraget stärkts med hela 72 procent. Utöver allt nöjdare resenärer har vi idag också betydligt fler resenärer med stadstrafiken än för fyra år sedan. Bara senaste året har antalet resenärer ökat med hela 8 procent. När Gunnar Hedberg nu meddelar att Gamla Uppsala Buss ska säljas innebär det att han riskerar att bryta en positiv utvecklingstrend! När moderaterna styrde Uppsala senast, 1991-1994, genomfördes en massaker av kollektivtrafiken i form av indragna busslinjer - och vi kan nu befara en liknande politik. Är det ordet "kollektiv" som gör att moderaterna hetsar upp sig så och kräver omfattande nedskärningar?
Affärsverksamhet bloggar

måndag, oktober 16, 2006

Chockhöjning av hushållsavfallstaxan

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade idag att föreslå kommunstyrelsen fatta beslut om ny taxa för hämtning av hushållsavfall. Orsaken till den föreslagna höjningen är framförallt den förbränningsskatt om 444 kr/ton som Vattenfall åläggs pga att förbränningsanläggningen saknar elgenerering. För ett hushåll med tömning av 370 literskärl en gång i veckan innebär höjningen en ökad årlig kostnad om 1 144 kronor till sammanlagt 2 757 kronor. Jag reserverade mig så klart mot beslutet, då det är fullständigt fel att vältra över Vattenfalls kostnader på hushållen. Avsikten med förbränningsskatten är ge ett ekonomiskt incitament för Vattenfall att förbättra förbränningsanläggningen ur miljöperspektiv, och vad säger att Vattenfall verkligen förbättrar anläggningen om man tillåts hantera sina ökade kostnader med att få in motsvarande belopp från hushållen?

Hösten 2002 överklagade jag Vattenfallkoncernens beslut om att bygga en förbränningsanläggning, Block 5, utan elgenerering. Vattenfall har sedan den nya förbränningsskatten infördes 1 juli 2006 meddelat att det tidigare investeringsbeslutet var olyckligt och att man avser studera möjligheten att komplettera anläggningen med elgenerering, så att den blir mer effektiv ur resurshushållningsperspektiv. Det felaktiga investeringsbeslutet togs av koncernledningen, det är därför rimligt att den sk straffskatt som nu läggs på Vattenfalls uppsalaanläggning hanteras genom koncernens stora vinster, inte tas in genom ökade avgifter för Uppsalas hushåll!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, oktober 11, 2006

Stor uppslutning vid möte om affären

Ca 200 vattholmabor kom för att diskutera affärens nedläggning. Positivt var också att företrädare för Coop till sist kom, trots att man låtit meddela motsatsen. Mycket av mötestiden ägnades dock åt frågor till Coop, i stället för att ta fasta på det intressanta nu: att finna former för en ny affär.

De som av olika anledningar inte förstod ironin i mitt förra inlägg ska jag göra ett förtydligande: alternativ 1 och 2 var enbart teoretiska alternativ, inget jag skulle överväga!
Affärsverksamhet bloggar

måndag, oktober 09, 2006

Affären i Vattholma

Coop har i ett pressmeddelande informerat om att man lägger ner affären i Vattholma sista november. Beslutet var visst fattat redan i våras, men man väntade med att gå ut med informationen till dess att man av formella skäl var tvugna att meddela personalen Vattholma i samverkan tog genast initiativ till att arrangera ett öppet möte om saken, för att hitta lösningar för hur en ny typ av affär kan komma på plats - helst redan 1:a december. Coops ledning avstod från möjligheten att motivera sitt beslut, motiverat med att allt man har att säga stod i pressmeddelandet. Fegt!

I dag behövs ingen bil för den som bor i Vattholma, med den sevice som behövs dagligen på orten och med bra kollektivtrafik till Uppsala. Med affär försvinner både postservice, apoteksservie etc och plöstligt blir Vattholma inte längre lika självklar ort för den som inte vill eller kan ha egen bil. Att coop väntade tills efter valet med att offentliggöra sitt beslut fick självklart negativa konsekvenser för mp i Vattholma. Självklara mp-frågor som en utbyggd kollektivtrafik och lösningar i form av hemsändningsbidrag etc är än mer angelägna om orten saknar affär!

Men hoppet om att hitta en ny lösning för affären är inte ute, det tycks kunna finnas möjligheter för nuvarande personal att vara kvar i ny regi. Och om det inte snabbt ordnar sig så har jag ju bara tre alternativ 1) flytta 2) skaffa bil 3) bli handlare själv...
Affärsverksamhet bloggar