måndag, september 25, 2006

Skev mandatfördelning

Trots att miljöpartiet går starkt fram i kommunvalet, från 6,9% till 8,62% står vi och stampar på 6 mandat. Orsaken är att den nya valkretsindelningen i Uppsala gav ännu skevare effekter än den förra. Centern kniper 8 mandat med sina 9,46 %, vi bara 6 med våra 8,62 och kd lika många som oss med sina 6,78. Något för vår nya riksdagsledamot, Helena Leander, att driva måste vara att utjämningsmandat ska införas i kommunerna så att mandatfördelningen speglar det totala valresultatet i kommunen!
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 19, 2006

Motion om folkomröstning om kollektivtrafiken

Idag har jag lämnat in första motionen till det nyvala kommunfullmäktige.

Under fyra års tid har de borgerliga partierna hårt markerat att man anser att s-v-mp-majoritetens anslag till kollektivtrafiken borde bantas och att taxorna inom kollektivtrafiken i stället skulle höjas. Så sent som vid budgetfullmäktige i maj 2006 ansåg borgerligheten bl a att trafikplanens inriktning om att inrätta stomlinjer med 5-10-minuterstrafik skulle finansieras med höjda busspriser. Under valrörelsen har dock de borgerliga partierna vacklat i frågan och vid varje tillfälle frågan debatterats har borgerligheten fjärmat sig allt mer från stora taxehöjningar, för att i valrörelsens slutskede landa på ett budskap om att ”kollektivtrafiken ska få ökat anslag, men också avgifter kan komma att höjas.”

Utifrån sådana utfästelser är det uppenbart att de borgerliga partierna inte har fått uppsalabornas mandat att skära i anslagen till kollektivtrafiken, utan att stomlinjerna faktiskt huvudsakligen ska finansieras genom ökat kommunanslag. Utöver det ökade anslaget om 27 miljoner kronor som s-v-mp-majoriteten beslutade om i maj har de borgerliga partierna gått till val på att höja anslagen till kollektivtrafiken ytterligare, eventuellt i kombination med höjda busspriser.

Skulle de borgerliga partierna inte förverkliga den politik man lovat väljarna att driva, och i stället återgå till det tidigare budgetförslaget om att skära i anslaget till kollektivtrafiken, är det uppenbart att man inte agerar på ett sätt som stämmer överens med vad man fått väljarnas förtroende att verka för. Ur demokratisk synvinkel kan en sådan politik därför rimligtvis inte föras med mindre än att frågan underställs en kommunal folkomröstning.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 18, 2006

Framgångar för mp i Uppsala

Miljöpartiet ökar till 8,5 % i Uppsala kommun! En ökning med 1,6 procent, dvs med råge större än riksökningen. Att miljöpartiet går fram starkare i Uppsala än i riket visar att vi varit framgångsrika i att driva grön politik under den gångna mandatperioden. Vi har alla förutsättningar att fortsätta växa som parti, då vi fått många nya och engagerade medlemmar den senaste tiden och då de andra partierna hela tiden tvingas röra sig i grön riktning för att möta att vi för upp våra frågor på agendan.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 15, 2006

Moderaterna osakliga påhopp

Jag har tidigare skrivit om hur moderaterna (och övriga allianspartier) frekvent ljuger om sin politik, inför olika grupper framför man olika budskap, och ofta ges löften om saker som går på tvärsan med den politik man faktiskt för. Men moderaterna tar nu ett ännu mer oetiskt grepp, genom att anklaga miljöpartiet för skadegörelse mot partiets lokaler. Miljöpartiet är ett demokratiskt och pascifistiskt parti, till skillnad mot moderaterna anser vi inte att våld ska användas för att lösa konflikter. Moderaterna tar dock inte avstånd från våld som metod utan kräver allt som oftast mer resurser till militär etc. En miljöpartist har varit med och demonstrerat mot moderaternas och folkpartiets partiledare vid torgmöten och sagt något om osynliga partiet vid skolpresentationer. Men det gör inte miljöpartiet som parti skyldig till skadegörelse, vilket moderaten Gunnar Hedberg nu hävdar i media. Från TV4 har vi fått information att ett anonymt fax i tisdags skickades från kommunhuset där mp anklagas för att vara sammanblandat med skadegörelsen. Media gör naturligtvis inget av anonyma faz. Från samma faxnummer skickar sedan Gunnar Hedberg på torsdagen ett mer nyanserat fax, men där den diffusa slutsatsen ändå blir att miljöpartiet står bakom skadegörelsen. När jag utkräver en förklaring från Hedberg kring det anonyma faxet påstår han att han absolut inte skickat något anonymt fax och att det inte alls är samma innehåll i det anonyma faxet som i hans öppna brev. Nåväl, oavsett om Hedberg personligen skickat anonyma anklagelser om att miljöpartiet vore våldsbenäget eller inte så är det nödvändigt att moderaterna ger en offentlig ursäkt till de osakliga påhoppen.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, september 11, 2006

Fjärrvärmepriserna

Miljöpartiets utgångspunkt är att det som är bra av miljöskäl också ska vara bra ekonomiskt för hushållen. Utvecklingen av fjärrvärmepriserna i Uppsala går åt helt fel håll - den fjärrvärme som finns i Uppsala är ett överlägset bättre uppvärmningsalternativ än både värmepumpar och direktverkande el. Men i takt med att Vattenfall höjer fjärrvärmetaxorna är det ändå allt fler som väljer att inte ansluta nyprocuderade bostäder till fjärrvärmenätet, eller t o m konvertera befintlig fjärrvärme till andra uppvärmningssystem.

Två dåliga beslut har bidragit till denna utveckling. Det första var beslutet om försäljning av Uppsala Energi till Vattenfall. Miljöpartiet gick emot det beslutet, bl a motiverat med att det var uppenbart att Vattenfall skulle hämta hem köpeskillingen genom höjda fjärrvärmetaxor. Någon fungerande marknad för fjärrvärme finns inte då Vattenfall nu är monopolist i Uppsala. Det andra dåliga beslutet var Vattenfalls beslut om att bygga ut förbränningskapaciteten i Uppsala, sk Block 5, utan samtidig elproduktion. Här försökte miljöpartiet förhindra beslutet genom att överklaga Vattenfalls beslut till miljödomstolen. I första hand var det miljömässiga motiv bakom vår överklagan, men beslutet har även fått negativa ekonomiska konsekvenser för uppsalaborna eftersom Vattenfall nu tvingas betala en straffskatt pga den nya förbränningsanläggningens brister. Miljöpartiets uppfattning är att denna straffskatt inte ska belasta uppsalaborna särskilt utan slås ut på hela vattenfallkoncernen, då det faktiskt är koncernledningen som fattat beslut om att bygga en undermålig anläggning.

Trots att miljöpartiet är det enda parti som gått emot båda dessa negativa beslut förs nu en insändardebatt från (kd) och (m) där man försöker skylla problemen på miljöpartiet. Dags att starta en Uppsala fria tidning för att kunna ge uppsalaborna en mer nyanserad bild av konsekvenser och samband i politiken!
Affärsverksamhet bloggar

fredag, september 08, 2006

Bluffig, bluffigare, bluffigast

Det är frustrerande att följa valrörelsen i media och samtidigt veta vad som ligger bakom uttalanden och löften - idel bluffar där de borgerliga partierna tycks tävla om vem som kan blåljuga mest. Folkpartiets dataintrång är en struntsak i jämförelse med problematiken kring hur media okritiskt återberättar lögner från politiker utan att syna vad som ligger bakom.

En bluffig person är centerns Lars O Eriksson som i en TV-debatt plötsligt försökte ge sken av att man inte alls säger att busspriserna ska höjas, utan att det bara är något som ska studeras. På ABC:s hemsida hävdar han till och med att han ser nolltaxa i kollektivtrafiken som ett bra förslag. Pytt! Alliansen har under hela mandatperioden upprepat förslag om att busspriserna ska höjas.

Bluffigare är folkpartiets lokala handlingsprogram, där man hävdar att partiet verkar för att bevara bostadsnära grönytor. Faktum är att folkpartiet inte i något fall ställt upp på miljöpartiets linje att bevara värdefulla parker och skogsområden från exploatering.

Bluffigast kanske ändå Lennart Hedqvist (m) är när han i en insändare idag lägger ut dimridåer så täta att dagen för slaget vid Lûtzen framstår som en klarblå dag i jämförelse . ”Borgerliga partier röstade emot förbränningsskatten i riksdagen” skriver Hedqvist. Visst, men inte den borgerliga alliansen. Folkpartiet röstade ju för miljöskatten! Hedqvist skriver vidare ”förbränningsskatten gäller hela landet”. Visst, riksdagsbeslutet gäller i hela landet – men det är ju bara undermåliga förbränningsanläggningar som skatten slår mot, med syfte att dessa ska moderniseras. Hedqvist har sedan direkt fel när han påstår att miljöskatten inte har några som helst miljömässiga effekter. I Uppsala har vi redan sett hur Vattenfall tagit tag i frågan om hur Block 5 kan kompletteras med elproduktion, och samma utveckling kommer vi se över allt där det idag finns problem med icke-optimala förbränningsanläggningar.

Hur ska väljare hitta rätt när bluffar präglar valrörelsen. Dags att media inser vikten av att granska vad som sägs!
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, september 07, 2006

Trafiksäkerhetsseminarium

Liv Hahne (m) upphör aldrig att förvåna. Vid NTF:s och vägverkets lokala samling för trafiksäkerhet igår var det stort missnöje mot att kommunfullmäktige inte uttalat att det ska vara gul-30-skyltning. Hahne valde att sitta tyst i bänken, i stället för att argumentera för varför hon drivit blå-30-skyltning. Men en stund senare försökte hon flytta fokus i debatten genom att hävda att det var bortom alla demokratiska principer att jag presenterade den trafiksäkerhetsrevisionen GTN beställt - innan GTN fått den på sitt bord – och att jag presenterade en avsiktsförklaring för hur kommunen kan arbeta med trafiksäkerhetsfrågor. Självklart ska partierna presentera vad man vill! Hahnes linje är tydligen att dels mörka om varför man gjort som man gjort, och sedan hålla tyst om vad man vill. Nåväl förslaget till avsiktsförklaring ser ut så här:

FÖRSLAG TILL AVSIKTSFÖRKLARING FÖR UPPSALA KOMMUN

1. Ökad bältesanvändning inom skolskjutsen

Kommande upphandlingar skall innefatta krav på bussar försedda med trepunktsbälten på samtliga platser. Riktade informationssatsningar till föräldrar ska genomföras.

2. Informations- och utbildningsaktiviteter om trafiksäkerhet genomförs i alla skolor

Temadagar kring trafiksäkerhetsfrågor genomförs årligen på alla skolor, bl a med inriktning på reflexanvändning och cykelhjälmsanvändning

3. Alkolås i alla kommunala fordon, inklusive bussar

Kommande upphandlingar skall innefatta krav på alkolås i alla kommunala fordon

4. Samtliga av kommunens tjänstefordon ska ha minst fyra stjärnor i EuroNCAP

På samma sätt som kommunens fordon nu successivt byts ut mot miljöbilar ska krav ställas på att alla nya fordon har minst fyra stjärnor i EuroNCAP. De som kör i tjänsten ska inte vara hänvisad till egen bil.

5. Kvalitetssäkring av transporter ur miljö- och trafiksäkerhetsperspektiv

Kommunens resepolicy revideras och kompletteras med trafiksäkerhetsaspekter så att transportslag alltid väljs utifrån trafiksäkerhetsperspektiv.

6. Inga hastighetsöverträdelser i tjänsten får förekomma

Samtliga anställda som kör bil i tjänsten ska vara informerade om hastighetens betydelse för
trafiksäkerheten.

7. Bältesanvändningen uppgår till 100 %

Samtliga anställda som kör bil i tjänsten ska vara informerade om bältesanvändningens betydelse för trafiksäkerheten.

Uppföljning:
Utfallet av samtliga sju mål redovisas i samtliga nämnders årsberättelse och sammanställs i kommunfullmäktiges årsberättelse.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, september 05, 2006

Se kollektivtrafikutställningen på stadsbiblioteket

Jag har just invigt hundraårsjubileumsutställningen om kollektivtrafiken på stadsbiblioteket. Egentligen är det två utställningar som bör ses i ett sammanhang, en historisk utställning på Upplandsmuseet som visar hundra år av kollektivtrafik i Uppsala, och en mer framåtsyftande utställning på Stadsbiblioteket, som visar hur kollektivtrafiken kan komma att utvecklas med
bl a spårburen kollektivtrafik. De politiska partierna har bjudits in att ha med material i utställningen, och självklart är miljöpartiets bidrag det mest spännande! I det sammanhanget kan jag nämna att jag fick ett mail från fd moderata ledamoten i Uppsalabuss där han skriver att han i en insändare till UNT skrivit "Om fler politiker än Niclas Malmberg inser och uttalar att Uppsala behöver ett lokalt bansystem har vi tagit ett steg på vägen mot ett jättelyft för Uppsala och dess trafik!" men fått denna rad refuserad. Tråkigt att inte UNT låter insändarskribenter tala i positiva ordalag om politiker från andra partier!
Affärsverksamhet bloggar