torsdag, augusti 31, 2006

Förvirrat om stadsbussarnas bromsar

Radio Uppland gick idag ut med nyheten att en tredjedel av stadbussarna fått underkänt vid besiktningen. När jag sedan kontaktar Gamla Uppsala Buss får jag veta att sedan årsskiftet har 21 bussar (av 160) fått anmärkning vid besiktningen, men att samtliga dessa är åtgärdade, utom en buss som åtgärdas för närvarande. Oavsett om det är 1/3 eller 1/8 är det självklart bättre om ingen buss får anmärkning vid besiktningen, men den som hör Radio Upplands inslag riskerar att bli uppskrämd i onödan. Det är inte så att det åker omkring en massa bussar utan bromsar. Ingen anmärkning är av så allvarlig art att det handlat om akuta trafiksäkerhetsbrister och alla anmärkta bussar tas ur trafik och åtgärdas, enligt Gamla Uppsala Buss.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 30, 2006

Kommunstyrelsebeslut om att enbart miljöbilar får köpas

Äntligen har kommunstyrelsen fattat beslut om att enbart miljöbilar får köpas inom kommunen. I ett tidigare beslut, 15 januari 2003, beslutade kommunstyrelsen att miljöbilar skulle väljas om inte särskilda skäl fanns som motiverade avsteg från principen. Beslutet har inte följts tillräckligt varpå jag akualiserade frågan igen. Att kommunen enbart ska köpa miljöbilar är en självklarhet, då de inte bara har mindre miljöbelastning än fossilbränsledrivna bilar, men också ger minskade drivmedelskostnader för kommunen, i takt med att oljepriset höjs. Men likafullt krävs nog att vi från politiskt håll ligger på som bara den om beslutet ska efterlevas den här gången.

Appopå beslut som inte efterlevs. Kommunfullmäktige fattade i våras beslut om handlingsprogram enligt lagen om skydd mot olyckor. Idag fick jag den tryckta versionen av handlingsprogrammet. Men icke fullmäktiges beslutade handlingsprogram - utan det ursprungliga tjänstemannaförslaget. När inte ens fullmäktigebeslut kan återges i handlingsprogram är det en lång väg att vandra till att få fullmäktigebeslut genomförda!
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 29, 2006

Många små skolor bättre än få stora

Idag stod frågan om framtida skollokaler på planeringsberedningens dagordning. De närmaste fem åren får Uppsala kraftigt minskade elevkullar. Förslag finns att möta det med nedläggningar av 5-10 skolor. Miljöpartiet vill i stället få till stånd en omställning till mindre skolor genom att
använda delar av större skolor för annan verksamhet. Med många mindre skolor kan vi korta elevernas skolväg och skapa en bättre och tryggare skolmiljö.

Hotade skolor finns bl a i Gränby, Löten, Årsta, Lövsta, Skyttorp, Luthagen, Kungsängsområdet samt Sävja-Bergsbrunna. Några förslag om exakt vilka skolor det rör sig om har däremot inte presenterats än. Jag tycker det är bekymmersamt att de andra partierna inte tydligt redovisar hur man vill göra. Många skulle nog rösta på miljöpartiet om de visste att det var enda sättet att bevara de egna barnens skola. Risken finns att vi i stället får en kommunmajoritet som styrkta av medborgnars förtroende avvecklar skolor - trots att något förtroende för detta knappast har givits, eftersom inte sakfrågan diskuterats inför valet.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 28, 2006

Äntligen antas trafikplanen

Idag antar kommunfullmäktige äntligen Trafikplanen. Mer än två år efter den ursprunliga tidsplanen, men det har inte varit två helt förlorade år, tvärt om finns en helt annan acceptans för trafikplanens inrikning idag än vad det fanns för två år sedan, tack vare den breda diskussion som varit kring dokumentet. En viktig skillnad är att fastighetsägare och handlare nu brett sluter upp bakom trafikplanen, och det är ju ganska självklart när erfarenheterna från andra städer så tydligt visar att minskad biltrafik i stadskärnan ger ökad omsättning tack vare att fler människor finner stadskärnan attraktiv. Jag är övertygad om att just trycket från näringslivet om att omsätta trafikplanen i praktiken kommer att vara mycket stort nästa mandatperiod, oavsett majoritet.

Märkligt i sammanhanget är dock att borgarna fortfarande lyfter fram avregleringar av trafiken som en lösning på problemen. Det visar på en oerhört stor kunskapsbrist. Ingen stad har klarat att hantera innerstadstrafik genom avregleringar, det leder ofelbart till igenkorkade städer och dålig luft. Därför behövs trafikpolitiska instrument, och de förslag till åtgärder som genomsyrar trafikplanen är väl beprövade runt om i Europa, inklusive många svenska städer. Men nejsägaralliansen blundar för framgångsrika lösningar på andra håll!

Beslutet innefattar också två uppdrag, riktade till kommunstyrelsen respektive GTN, som syftar i att få fram underlag kring om och hur spårburen kollektivtrafik ska införas.
Uppsala växer oerhört snabbt, men de tycks den borgerliga alliansen helt ha missat, när man så reflexmässigt avfärdar spårburen kollektivtrafik i Uppsala. Bl a väcker Vectus försök med spårtaxi intresse i hela Sverige, inklusive hos representanter för näringslivet i Uppsala. Kort sagt, överallt utom hos nejsägaralliansen. I stället ironiserar Gunnar Hedberg om hur anskrämligt det vore med spår mellan domkyrkotornet, som ett sådant förslag fanns någon annanstans än i Hedbergs mardrömmar.

Spårburen kollektivtrafik är överlägset bäst ur miljösynpunkt, och ger möjlighet till en sådan turtäthet, snabbhet och komfort att den har förutsättningar att överta en stor del av det trafikarbete som biltrafiken står för idag. Jag är övertygad att det inte är en fråga om Uppsala ska få spårburen kollektivtrafik, men om när, dvs det enda en eventuell borgerlig majoritet kommer göra är att försinka utvecklingen i fyra år. Med följd att utsläppen av koldioxid inte kommer minska så snabbt som är nödvändigt, att luftkvaliteten i centrala Uppsala inte blir acceptabel så snabbt som miljöpartiet vill och att trafiksäkerheten inte förbättras så snabbt som den borde.
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 25, 2006

Från familjerådgivning till öppna förskolan

Familjerådgivningen tog ett lovvärt initiativ och bjöd in politiska företrädare för en diskussion kring verksamheten och dess framtid. Enigheten var stor mellan partierna om att familjerådgivningen är viktig för att hjälpa till vid kriser, och för att förebygga problem. Jag ställde också frågan vad i samhället som gör att så många lider av psykisk ohälsa och varför relationsproblem är så vanligt. Statistiken visar ju dessutom att problemen tilltar. Ett av svaren jag fick var att många småbarnsföräldrar bor långt ifrån sina egna föräldrar, och därför har svårt att få hjälp i vardagen. Ett annat svar att i många småbarnsfamiljer känner sig båda föräldrarna tvingade att arbeta heltid. (Eftersom familjerådgivningen hjälper till vid relationsproblem så diskuterades inte ensamstående föräldras situation.)

Nåväl, att vi är allt mer rörliga, och definitivt inte bosätter oss nära det egna föräldarhemmet är ett faktum. När jag själv gick på högstadiet arrangerades demonstrationer riktade mot kommunledningen med budskapet "Vi flytt int´" - med önskemål om fler arbetstillfället i Smedjebacken. Jag tror inte någon skulle ställa upp i en sådan demonstration idag. Vi flyttar! Utan det stöd flergenerationsboendet onekligen ger måste vi hitta nya sociala strukturer som gör att människor i större utsträckning hjälper varandra i vardagen. Ett vanligt påstående från bekanta utan barn är "du har blivit så annorlunda (läs: trist) sen du fick barn, du hänger ju aldrig med på något". Det svar som borde sägas är "ja perfekt, om du är barnvakt ikväll så att jag kan träffa kompisarna".

Ett utomordentligt stöd i tillvaron för barnfamiljer är Öppna förskolan, och den möjlighet verksamheten ger för föräldrar att träffa andra föräldrar samtidigt som barn träffar barn. Att öppna förskolan räddades, trots långt gångna planer på att avveckla verksamheten, ser jag som en av miljöpartiets viktigaste framgångar under hela mandatperioden! Jag har alltid varit positiv till verksamheten, men hade det inte vart för min och dotterns egna erfarenheter därifrån hade engagemanget tror jag dessutom inte att jag arbetat så målinriktat för ett bevarande. Den som menar att det bara är idéer som är viktiga i politiken är fel ute, egna erfarenheter avgör ställningstaganden. Därför behövs människor med olika bakgrund i politiken.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 24, 2006

Stort intresse vid valstugan

Efter några pass vid valstugan kan jag notera ett avgjort större intresse för politik än vad jag mött vid tidigare val. Handlar det om ett allmänt större intresse för valet, eller ett ökat intresse för miljöpartiet generellt? Framför allt kommer det fram människor i alla åldrar på ett helt annat sätt än tidigare. Även om det fortfarande är förhållandevis mycket studenter som vill ha vårt material, verkar det ha gått upp för fler att miljöpartiet är ett parti värt att överväga att rösta på!
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 22, 2006

Centern bluffar i miljöpolitiken

Centerpartiet försöker nu ta tillbaka allt vad man sagt och gjort i miljöfrågor under mandatperioden. Det ger inget trovärdigt intryck. Mest uppenbart för allmänheten är väl centerns krumbukter i kärnkraftsfrågan. Efter mer än 30 års kärnkraftsmotstånd bytte partiledningen uppfattning mer eller mindre över en natt, för att kunna föra en gemensam energipolitik med den övriga borgerligheten. Men som följd av Forsmarksincidenten sr vi nu hur flera centerpartister försöka hävda att man visst fortfarande står för en avveckling. Men trovärdigheten är förlorad och många som tidigare röstat på centern, utifrån partiets hållning att kärnkraften ska avvecklas, vänder sig nu till miljöpartiet.

En sammanställning av centerpartiets agerande i kommunfullmäktige i Uppsala visar att partiet konsekvent röstar med moderaterna i miljöfrågor. Att centerpartiet således gått emot kommunfullmäktiges beslut att kommunen ska ställa miljökrav vid kommunal upphandling är obegripligt, men förklaras av centerpartisterna med att de miljölagar som finns är fullt tillräckliga och inte ska skärpas med ytterligare kommunala krav. Medan miljöpartiet är glada att Uppsala kommun numera enbart upphandlar el i enlighet med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra miljöval, dvs utan inslag av fossila bränslen som olja och uran, anser fd kärnkraftsmotståndarna i centern att det är att gå för långt i miljöhänsyn!

Maud Olofsson, och andra centerföreträdare, brukar försvara sin kravlösa hållning med att det ska vara morötter i miljöpolitiken, inte piskor. Men när miljöpartiet ville införa just en morot för att få fler att välja miljöbil, genom att sänka parkeringsavgifterna för miljöbilar, då röstade centern emot förslaget i fullmäktige och överklagade sedan till och med beslutet, med följd att beslutet ännu inte har kunnat verkställas. Ett tjugotal svenska städer har redan infört subventionerade parkeringsavgifter för miljöbilar. Det har visats mycket framgångsrikt och fått fart på marknaden för miljöbilar. Men centerpartiet i Uppsala gör sitt för att bromsa teknikutvecklingen!

Det är inte för inte att centerpartiet har vunnit det sk "citronpriset" för sitt agerande, dvs det antipris som tilldelas företag eller organisation som visat extra dåligt omdöme på miljöområdet. Nu återstår bara att hoppas att alla väljare genomskådar hur centern bluffar i miljöfrågor!
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 21, 2006

Inga höjningar av busspriserna nästa mandateriod!

Trots mastigt möte med kommunstyrelsens arbetsutskott, hann vi idag också med ett möte med socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiets landstingsråd. Vi diskuterade bl a några saker som vi var ense om inför nästa mandatperiod. Glädjande nog hörde frågan om busspriserna fortfarande dit. Under mandatperioden har vi ju inte höjt busspriserna för stadstrafiken. (De borgerliga partierna har däremot gång efter annan lagt fram förslag om att chockhöja busspriserna.) Vi har även genom ägardirektiv från Uppsala kommun respektive Landstinget beslutat att inte UL får höja priserna för regionaltrafiken. Dagens ställningstagande var dubbelt bra, dels att det är en bra politik, men dels att det är en fråga som vi därmed inte behöver förhandla om efter valet. Dvs om våra tre partier får fortsatt mandat att styra kollektivtrafiken lokalt och regionalt är det redan klart att priserna inom kollektivtrafiken inte kommer att höjas!
Affärsverksamhet bloggar

söndag, augusti 20, 2006

Fortsatt firande och förslagsrätt till fullmäktige

Idag fortsatte upptågsinvigningsfesten, nu med sträckan Uppsala-Upplands Väsby. På tåget berättade Uppalnds Väsbys socialdemokratiska kommunalråd för Lena Hartwig, Maria Gardfjell och mig om hur lyckat det var med förslagsrätt till kommunfullmäktige. Kanske vad som behövdes för att få (s) i Uppsala med på det tåget också!
Affärsverksamhet bloggar

lördag, augusti 19, 2006

Festlig invigning av upptåget

Idag invigdes äntligen "det nya upptåget", dvs den nya trafikeringen mellan Gävle och Upplands Väsby. En solig dag, men en dag när alla glada människor på upptågsstationerna nog sken mer än solen! Och gladast av alla var nog närvarande miljöpartister, dvs Maria Gardfjell, Johan Edstav och jag.

När kommunfullmäktige i Uppsala fattade beslut om Översiktsplan för staden 2002 var en förlängning av upptåget söderut med som en viktig del. Få anade nog då att det skulle bli verklighet redan samma mandatperiod. På kort tid har vision blivit verklighet och därmed har positionerna flyttats fram för att den spårburna kollektivtrafiken ska kunna utvecklas ytterligare. Det brukar heta att man måste ha tålamod som politiker, annars ger man snart upp. Men vad gäller förläningen har till och med en otålig politiker som jag känt att vi kunnat gå från ord till handling snabbt!

Även söndagen ska så klart firas, med fortsatta invigningscermonier, men på måndag tar arbetetet vid för att ytterligare förbättra tågtrafiken. Det nya upptåget är inte slutstation, utan ett kort stopp längs spåret. Station i Bergsbrunna står näst på tur, och därefter stopp i Gamla Uppsala. Blickar vi västerut behövs både en helt ny Enköpingsbana och stopp i Vänge och Järlåsa längs Dalabanan. Regionaltåg är ett av framtidens viktigaste transportsalag!


Andra bloggar om:
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 18, 2006

Naturgas är ett fossilt bränsle

Idag har UNT en märklig ledare om naturgas, där man först förtjänstfullt beskriver att naturgas är ett fossilt bränsle som måste fasas bort, men sedan riktar kritik mot miljöpartiet för att inte tillräckligt tydligt lyfta detta. UNT har tydligen missat att de naturgasreservat som fanns i kommunens tidigare översiktsplan (ÖP-90) plockades bort när kommunfullmäktige fattade beslut om ny översiktsplan i juni 2006, på initiativ från miljöpartiet!

Andra bloggar om:
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 17, 2006

Svårt att sprida kunskap om vad partier står för

Igår invigde Miljöpartiet valstugan. En del intresserade passerade, och oväntat nog var den fråga de flesta tog upp Musikens hus, och vissa med kritik mot miljöpartiet - för att vi skulle ha röstat för Musikens hus. Jag vet inte hur många gånger jag på olika sätt framfört i media i miljöpartiet inte ville ha det Musikens hus som kommunfullmäktige beslutade om. Men tydligen måste det sägas igen: Miljöpartiet röstade NEJ till Musikens hus. Om okunskapen bland uppsalaborna är så stor om var partierna står i en fråga som verkligen lyfts i media, hur stor är inte då okunskapen i mindre frågor? Röstar uppsalaborna verkligen på det parti som bäst företräder de egna åsikterna, eller utifrån vanuppfattningar om var olika partier står? En av de absolut viktigaste demokratiska frågorna är att var och en verkligen sätter sig in i var de olika partierna står! Annars lär inte fullmäktigerepresentationen återspegla folkviljan.
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 16, 2006

Välbesökt presskonferens

Idag hade jag, Maria Gardfjell och Åsa Domeij presskonferens om miljöpartiets viktigaste frågor lokalt. All media utom Radio Uppland var närvarande, men det återstår att se om genomslaget blir bra... Frågorna tenderade att handla om vad som blir svårast för oss i förhandlingar med socialdemokraterna respektive alliansen. Beträffande alliansen blir det helt klart trafikfrågorna. Dock knappast så mycket vad gäller trafikplanen innehåll. Det är ju ett faktum att fastighetsägare och handlare brett sluter upp bakom trafikplanen - vilket är ganska självklart när erfarenheterna från andra städer så tydligt visar att minskad biltrafik i stadskärnan ger ökad omsättning tack vare att fler människor finner stadskärnan attraktiv - och jag är övertygad om att just trycket från näringslivet om att omsätta trafikplanen i praktiken kommer att vara så stort nästa mandatperiod att även en eventuell borgerlig majoritet kommer att genomföra trafikplanen. Det är därför inte gågatornas vara eller icke som blir fokus vid förhandlingarna, utan huruvida Uppsala ska satsa på spårburen kollektivtrafik eller inte.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 15, 2006

Centern vill inte satsa på ekologisk odling

Även idag har jag spelat in en radiodebatt, nu mot centerns Per Nordstedt. På min fråga varför centern inte vill att kommunen ställer miljökrav vid upphandling fick jag svaret att "centern respekterar ekologisk odling" men att det konventionella jordbruket är lika bra ur miljösynpunkt. Vad denna respekt för det ekologiska innebär för centerns del är svårt att veta, möjligtvis att de inte tänker driva förbud mot ekologiskt odling!?. På min fråga varför centern inte vill reducera parkeringsavgiften för miljöbilar var svaret att det är viktigt med låga parkeringsavgifter för alla. Miljöpartiets inrikning att det som är bra ur miljösynpunkt också ska vara ekonomiskt fördelaktigt är uppenbarligen inget som centern tagit till sig, och lika uppenbart är att centerpartiet inte står för en långsiktigt hållbar politik. Att centern tilldelades årets citronpris för att de totalt släppt miljöfrågorna var väl motiverat.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 14, 2006

Radiodebatt om naturvårdspolitik

Jag har just spelat in en radiodebatt om naturvårdspolitik med folkpartiets Sten Jonsson. Det är inte klart när den sänds, men jag tar gärna tillfället att både presentera debatten här, och ge några kommentarer till den. Utskriften är inte ordagrann, stakningar etc är borttagna för att det hela ska bli läsbart:

NM: Jag heter Niclas Malmberg och representerar Miljöpartiet och har utmanat Sten Jonsson från folkpartiet för att debattera naturvårdspolitik. Det är ju tyvärr så att människan snabbt utrotar andra arter. Den diskussion som förs om detta i Sverige ofta handlar om situationen i avlägsna länder i Sydamerika och Afrika. Men det är ett faktum att det också i Uppsala finns arter som riskerar att utrotas om vi inte för en ansvarsfull naturvårdspolitik. Ett exempel är den utrotningshotade vattensalamandern, som ännu finns vid Gränby backar. Miljöpartiet vill därför freda Gränby backar från exploatering, men folkpartiet far fram som en ångvält och vill exploatera området. Varför är naturvårdsaspekter en blind fläck för folkpartiet, Sten Jonsson?

SJ: Det stämmer inte. Jag har varit vid Gränby backar och engagerar mig för att området inte ska exploateras, om man kryssar mig så kommer jag fortsätta att arbeta för frågan.

NM: Det är du det, men kommunstyrelsefolkpartisterna driver ingen naturvårdspolitik. Ett exempel är folkpartiets inställning till naturreservat. Under mandatperioden har två naturreservat inrättats i Uppsala – Lunsen och Stadsskogen. Men miljöpartiet vill gå längre och vill bl a göra Årike Fyris och Hammarskog till naturreservat. Men det säger folkpartiet i kommunstyrelsen nej till. Varför då?

SJ: Vänta bara tills frågan kommer till fullmäktige, då blir det annat. Det står i vårt program att det är viktigt att värna grönområden, inte minst för människors skull. Problemet är byggnadsnämnden, och där har ni problem med era majoritetskollegor.

NM: Visst har vi ibland problem med våra majoritetskollegor, men när kommunfullmäktige exempelvis skulle besluta om översiktsplan för Uppsala fick vi stöd från socialdemokraterna och vänsterpartiet att peka ut tio områden som blivande naturreservat, men folkpartiet reserverade sig mot det. Folkpartiet ville inte ha ett enda ytterligare naturreservat!

SJ. Det är också helt fel. Om du läser min reservation ser du att jag tvärt om vill ha naturreservat.

NM: Jag har läst din reservation och den går helt på tvärsan mot folkpartigruppen, utöver dig själv vill folkpartigruppen inte ha några ytterligare naturreservat. Är det t o m så att du håller med om att den som vill se en kraftfull naturvårdspolitik gör klokt i att rösta på miljöpartiet snarare än folkpartiet?

SJ: Om man är socialist bör man rösta på miljöpartiet. Men folkpartiet driver också naturvårdsfrågor, vi vill inte ha någon väg genom Stadsskogen.

NM: Miljöpartiet vill inte heller ha någon väg genom Stadsskogen, så i den frågan är vi i alla fall helt eniga.

-----------------
Kommentar 1: Jag borde ha svarat att miljöpartiet inte heller är något socialistiskt parti, men fyraminutersgränsen var nådd och jag ville hellre få slutordet än att riskera att min slutreplik blev bortredigerad.

Kommentar 2: Det var svårt att debattera med någon som inte står för sitt eget partis åsikter. Visst är det bra att Sten Jonsson ofta röstar med miljöpartiet i kommunfullmäktige, och mot folkpartiet. Men det innebär inte att en röst på Sten Jonsson är bra. Sten står på 19:e plats på folkpartiets fullmäktigelista, och de övriga 18 kommer inte stödja ett stopp för exploateringen av Gränby backar eller att Hammarskog inrättas som naturreservat. Av vår debatt kan man ju få intrycket att kommunstyrelsefolkpartisterna kommer tvingas backa när ärendena kommer till fullmäktige, men så är det inte, vilket jag borde framhållit tydligare i debatten!
Affärsverksamhet bloggar

söndag, augusti 13, 2006

Allemansrätten fråga som splittrar alliansen

Fick mail från folkpartiets Harald Nordlund idag (finns på blog http://harald.blogdog.se/) där han tackar mig för att ha lyft debatten om allemansrätten mot moderaterna. Att vissa moderater hävdar äganderätten till den grad att man ser allemansrätten som ett problem är uppenbarligen något som också folkpartister besväras av. Men vad händer vid borgerlig valseger? Blir det moderaternas eller folkpartiets syn på allemansrätten som kommer att gälla?
Affärsverksamhet bloggar

fredag, augusti 11, 2006

En bättre sits

Under förmiddagen har jag haft möte med ordförandegruppen för "En bättre sits", en grupp som arbetar med vilka åtgärder som långsiktigt behövs för att förbättra trafiksituationen i Mälardalen. Det är nog det mest visionära politiska uppdrag jag har. Medan kommunpolitiken ofta handlar om att hantera situationen här och nu kan vi inom ramen för Mälardalsrådets arbete lyfta blicken och formulera hur vi vill att samhället ska se ut om 20-30 år, och utveckla strategier för att nå dit. Därmed inte sagt att det handlar om åtgärder i framtiden, vissa mycket konkreta saker borde gå att snabbt göra något åt. En sådan sak är samordningen mellan länstrafikbolagen, både vad gäller regelsystem för åldersgränser, biljettsystem och samordning av tidtabeller. Det är frustrerande att det har varit så svårt att få bolagen att samarbeta. Det "nya upptåget" och samarbetet mellan UL och SL är ett första steg, men även här är regelsystemet för biljetter fortfarande uruselt. Resenären ska betala för hur långt hon reser, inte betala extra för att hon råkar passera en länsgräns! En utredning tillsätts nu för att komma med förslag till hur länstrafikbolagens regler ska kunna harmoniseras, önskemål från bolagen själva var att begrava frågan under valrörelsen. Varför det? Saker som måste åtgärdas ska såklart diskuteras under valrörelsen!
Affärsverksamhet bloggar

torsdag, augusti 10, 2006

Känsloladdad presskonferens

Idag hade Uppsala besök av Gustav Fridolin, med ett fullspäckat schema för dagen. Den mest känsloladdade stunden kom under en presskonferens där jag och Gustav hade med oss Hedia Metto (miljöpartist och flyktning från Libanon på 80-talet) för att presentera förslag till hur Sverige och Uppsala genom vänortssamarbete kan stödja människor i Libanon och Palestina. Hedia hade varit i Libanon när Israel började bomba och gav en ögonvittnesskildring och beskrev lidandet så att inget öga var torrt i lokalen. Jag tror aldrig jag sett journalister och fotografer gråta vid en presskonferens i Uppsala förr.

Vad miljöpartiet kommer att göra nu är bl a att föreslå att Uppsala inrättar vänortssamarbete med Jenin i Palestina. Att knyta vänskapsband mellan en stad i välstånd och männsikor i förtryckta länder kan vara ett sätt att öka vår förståese för situationen och samtidigt möjligtvis få regimen att lätta på trycket, medveten om att omvärlden ser på.

Det är inte utan att de frågor vi kämpar med lokalt i valrörelsen känns fjuttiga i jämförelse med de enorma problem som finns i omvärlden!
Affärsverksamhet bloggar

onsdag, augusti 09, 2006

Moderat bekännelse vid kommunstyrelsen möte

Idag har kommunstyrelsen haft sitt första sammanträde efter sommaruppehållet Moderaten Ann-Marie Peterson höll ett mycket förvirrande anförande när beslut skulle tas angående miljöpartiets motion om queervänlig socialtjänst. Kommunstyrelsens beslut blev bl a att ge samtliga nämnder och styrelser i uppdrag att öka kunskapen och kompetensen kring de villkor som homo-, bisexuella och transpersoner lever under. Mp-fp-v-c-s står bakom beslutet, medan kd och m reserverade sig, varvid Peterson yttrade att det var märkligt att inskränka beslutet till att handla om HBT-personer, det borde röra "alla handikappade, inklusive HBT-personer".

Nåväl; dagens mest omfattande ärende var annars Trafikplan för Uppsala, där kommunstyrelsen nu har tillfört själva trafikplanen uppdrag att särskilt följa det försök med spårtaxi som Vectus initierat i Uppsala, samt att analysera vilka stråk som ur samhällsekonomiskt perspektiv är lönsamma att trafikera med spårburen trafik. För att något ska komma ur dessa utredningar krävs dock gissningsvis fortsatt miljöpartimedverkan i nästa mandatperiods kommunledning.

Ett mindre ärende som medförde en mycket lång diskussion vid kommunstyrelsemötet var miljöpartiets förslag om att byta till ett mandatbaserat system för bidrag till politiska ungdomsförbund (i stället för dagens medlemsbaserade system). Vid sammanträdet visade det sig plötsligt att alla borgerliga partier röstade för miljöpartiets förslag, som därmed vann majoritet. Fördelen med ett mandatbaserat system är att det inte går att fuska med (vissa ungdomsförbund har ju tidigare lämnat in falska medlemsuppgifter) och att det inte kräver lika mycket administration.
Affärsverksamhet bloggar

tisdag, augusti 08, 2006

Miljöpartiets viktigaste valfråga?

Jag har just intervjuats av tre jouramlister från ABC-redaktionen. För att kunna göra en bra bevakning av valrörelsen behöver de naturligtvis information kring vilka frågor de olika partierna ser som de viktigaste, vilka som kan samarbeta med vilka etc.

En enkel fråga de ställde var om miljöpartiet kan tänka sig att samarbeta med de borgerliga partierna. Svaret är självklart ja. Utifrån de fyra år av samarbete med socialdemokraterna som vi nu genomfört i Uppsala ligger det så klart nära till hands att fortsätta på den inslagna vägen. Men hamnar miljöpartiet i en vågmästarroll, måste partiet föra förhandlingar med båda sidor för att sedan jämföra vilken majoritetskoalition som är bäst för Uppsala. Avgjort sämst är ju varje majoritetskoalition där mp inte ingår! Dessutom; varför bara två förhandlingssituationer, varför inte exempelvis mp-s-fp-majoritet? Miljöpartiet är inte hindret för någon annan konstellation än de tradionella, men gissningsvis är inte övriga partier lika öppna. Efter valet 2002 togs initiativ till en förhandling mellan den borgerliga alliansen och miljöpartiet, men Gunnar Hedberg (m) valde att inte ens komma till förhandlingen. En miljöpartisk gruppledare som av prestigeskäl valde bort möjligheten att komma i majoritetsställning skulle nog ifrågasättas av partikamraterna. Men det kanske inte är alla politiker som brinner av iver att genomföra sin politik?

En svårare fråga från ABC-redaktionen var vilken politisk fråga som är den absolut största i valet. Att jämföra olika politikområden med varandra på det sättet är omöjligt om man inte först bestämmer i vilka termer man ska mäta. Mätt i ekonomiska åtaganden blir svaret dock införandet av spårburen kollektivtrafik. Det handlar ju om en mycket stor investering inledningsvis, vilket tycks avskräcka många från att ens vilja tänka tanken att Uppsalas trafiksituation skulle bli bättre med spårburen kollektivtrafik. Men genom att både vara snabbare och mer energieffektiv än konventionell busstrafik kan fler lockas att välja kollektivtrafik i stället för den egna bilen samtidigt som vi får ett mer resurseffektivt system. Åter: det som är bra ur miljösynpunkt är också bra kommunalekomomiskt.
Affärsverksamhet bloggar

måndag, augusti 07, 2006

Krav på miljöbilar i Uppsala

Kommunstyrelsens arbetsutskott hade idag första mötet efter sommaruppehållet, och kryddade det med ett mycket positivt beslut: krav på att de bilar kommunen köper in ska vara miljöbilar (enligt Vägverkets definition). Ett tidigare inriktningsbeslut i frågan togs direkt när innevarande mandatperiod påbörjades, men då det inte efterlevts så bra lämnade jag förra året en skrivelse till kommunstyrelsen om att det tidigare beslutet måste skärpas, vilket nu ser ut att förverkligas (det är kommunstyrelsen som fattar det formella beslutet, men då arbetsutskottet var enigt är jag inte orolig att det skulle kunna bli en majoritet i KS-mot förslaget. Hur skulle någon kunna vara motsåndare till ett förslag som både ger en bättre miljö, och minskade kostander?)
Affärsverksamhet bloggar